Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Mål:
Øke salget i sommersesongen til 20% over fjoråret, ved å vinne kampen om hudpleie, som er den dominerende kategorien i sesongen.
Innsikt:
Via undersøkelser fant vi ut at Nordmenn er i verdenstoppen på hudkreft, og spesielt menn er dårlige til å smøre seg. 7 av 10 menn sa det var fordi de glemmer det og 75% visste ikke hvor mye solkrem de skal bruke. Basert på dette dannet vi følgende innsikt som ble førende for kommunikasjonen «Norske menn er bedre til å smøre skiene sine enn å smøre kroppen».
Løsning:
Vi spisset oss tematisk rundt menn og laget kampanjen «Smør deg, mann!» – der vi gjennom sommeren utfordret norske menn til å bry seg like mye om huden sin, som skia sine. Vi bygde verdens første smørebod for solkrem, sendte smørekofferter til influensere, lagde smøreskole på TikTok og var på TV, radio og i digitale flater.
Resultater:
* Målet var 20% salgsvekst og vi endte på 23% vekst, i en sommer der mange reiste utenlands, været var dårligere og netthandelen i Norge generelt gikk ned med 11%.
* Vi tok markedsandeler i solkrem-kategorien som er bærende for apotek-kategorien generelt.
* Preferanse til Farmasiet økte med 11% blant menn, og andel mannlige kunder økte fra 39% til 44%.
* Gode kommunikasjonseffekter, blant annet stort engasjement og mye PR. Vi fikk mye synlighet for pengene.