Stjel våre ansatte

Gb A Pzr Oj 55973 57cd7 archive
Sendt inn av
NORD DDB
Kunde
McDonald's
Medalje
Gullblyanten 2020
Diplom, Effekt
Tiårets mestvinnende kampanje for McDonald’s var også tidenes mest effektive for dem. I 2018 vokste Burger King forbi McDonald’s i antall restauranter, og markedsandelene gikk feil vei. Derfor måtte vi begynne å snakke mer om det folk bryr seg om, og mindre enn hva McDonald’s bryr seg om (burgere). Her fant vi ut at mange bryr seg om at de er en stor arbeidsplass for unge. En god sådan, også. Selv om mange ser på det som selve definisjonen på en dårlig karrierevei å flippe burgere på Mækkern. Dette ledet oss til «Stjel våre ansatte». Kampanjen der vi oppfordret andre arbeidsgivere å stjele de som jobber på McDonald’s – på alle tenkelige flater. Som følge av Stjel våre ansatte oppfatter 24% flere McDonalds som en god arbeidsplass. 30% flere mener McDonald’s forandrer seg til det bedre og 38% flere er enig i at å jobbe på McDonald’s gir god karriereutvikling. I tillegg ser vi en tydelig langsiktig merkevareeffekt etter å ha kjørt kampanjen i pulser gjennom 2020 der 19% flere ser på McDonalds som en god arbeidsplass sammenliknet med 2019. Mens Perceptor målte kampanjen topp 10 gjennom tidene på tvers av alle kategorier og kunder på både rasjonelle og emosjonelle målinger. Dessuten snudde vi forspranget til BK og økte markedsandeler og besøksintensjon (+34%) selv om de fortsatte å bygge nye restauranter.

Bidragsytere

  • Thomas Eltvik
    Kreatør
  • Torstein Skogedal
    Kreatør
  • Fredrik Omre
    Kreatør
  • Joachim Bjørndahl
    Kreatør
  • Helene Follesøy-Thuen
    Prosjektleder
  • Aleksander Hetland
    Rådgiver
  • Morten Vikanes
    Motion Designer
  • Haider Ahmad
    Designer
  • Alexander Solbakken
    Utvikler
  • William Blofeldt
    Klipp og foto
  • Jonas Lien Svartstad
    Filmfotograf
  • Jonathan Kise
    Fotograf
  • Emma Thoren
    Produsent
  • Mari Husby
    Ansvarlig hos kunde