Stolte produsenter av "junkfood"

Sendt inn av
Nord DDB Oslo
Kunde
McDonald's
Medalje
Gullblyanten 2021
Diplom, Effekt
McDonald’s har lenge stått overfor en stor utfordring: Folk tror rett og slett ikke på at maten de selger er av god kvalitet. Som markedsleder har McDonald’s fått den lite ærefulle gleden av å eie den mentale linken til uttrykket «junkfood». Derfor måtte vi endre folks assosiasjoner til det nedsettende begrepet. <br /><br />Gjennom å omfavne begrepet Junkfood og ta eierskap til det mest nedsettende begrepet folk bruker om maten på McDonald's, lanserte vi «Stolte produsenter av “junkfood”». En dokumentarisk kampanje der vi lot de norske bøndene og leverandørene av råvarene McDonald's serverer avlive myten om at maten du får der er av dårlig kvalitet. <br /><br />Det ble en stor 360-kampanje der folk ble kjent med nordmennene som produserer råvarer for dem, få mer informasjon om hvor maten de serverer kommer fra, og én gang for alle forstå at hurtigmat slettes ikke trenger å være søppel. <br /><br />«Stolte produsenter av “junkfood”» viste seg å være den mest holdningsendrende og kjøpsutløsende kampanjen McDonald’s noensinne har laget, og hele 56% av de som så kampanjen sa de fikk bedre eller mye bedre inntrykk av McDonald’s.

Bidragsytere

  • Thomas Larsen Eltvik
    Kreatør
  • Torstein Søreide Skogedal
    Kreatør
  • Alexander Solbakken
    Utvikler
  • Haider Ahmad
    Designer
  • Thea Vangbæk
    Creative digital manager
  • Gro Marwold
    Prosjektleder
  • Julie Henriette Stenberg
    Prosjektleder
  • Ivana Rajevic
    Designer
  • Fredrik Pryser
    Produsent
  • Kristian Jaran Engelsen
    DOP
  • William Blofeld
    Foto og klipp
  • Mari Husby
    Kunde
  • Mette Vonen
    Kunde