Surdeig

9082 23f0f original
9085 701bf original
9088 99790 original
Sendt inn av
Scandinavian Design Group
Kunde
Bakehuset
Medieplassering
September 2013
Utgangspunktet for prosjektet var å utvikle markedets mest innovative brødkonsept høsten 2013; et high-end brødkonsept for Ultra, Centra og Jacobs. Målet var å utvikle den gode historien som igjen skulle danne grunnlaget for briefen til produktutviklerne. Det var i hovedsak gjennom utformingen og designet på brødposene man hadde mulighet til å fortelle konseptets historie. I enkelte tilfeller var det også mulighet for å bygge salgstorg o.l. i butikk Løsningen ble en egen serie med surdeigsbrød, bakt helt uten tilsatt gjær. Gamle tradisjoner, lang bakeprosess og mye håndverk - godt tilpasset en kresen og kvalitetsbevisst kundegruppe. Den klassiske framgangsmåten har en urgammel og interessant historie. Naturlige gjærceller som finnes på kornets overflate dyrkes frem i en tidkrevende prosess for å få i gang hevingen. Dette gir et aromatisk og holdbart brød som er saftig og ikke smuler så lett. Det var ønskelig å skape et tydelig, rustikt og ærlig uttrykk. Håndverkskvaliteten kommer godt frem i formspråket og det grove, tykke papiret. Det ble utviklet ikoner som angir syrlighetsgraden i brødet samt forslag på tilbehør til hver enkel brødtype. En tydelig indikasjon på om brødet er grovt eller fint er tydeliggjort gjennom henholdsvis sort og hvitt produktnavn. Et visuelt uttrykk som synes godt i butikk samt en interessant produkthistorie pirrer nysgjerrigheten til kundene. I forbindelse med salgstorg i butikk ble det også solgt ferdig surdeig på glass samt lagt ut en infobrosjyre om surdeig.

Bidragsytere

  • Mathias Disen
    Grafisk Design
  • Anne-Marit Brenden
    Grafisk Design
  • Erling Norderud Hansen
    Grafisk Design
  • Caroline von Hoiningen-Huun
    Konsulent
  • Karianne Stenby
    Prosjektleder
  • Mia Bergmann
    Ansvarlig hos kunde