Take Away Your Take Away

D KG Ebzy A Print Trash1
D KG Ebzy A Print Trash2
D KG Ebzy A Print Trash3
D KG Ebzy A Print Trash4
Sendt inn av
Nord DDB Oslo
Kunde
McDonald's
Medalje
Gullblyanten 2022
Bronse, Print
Take away emballasje er den tredje største årsaken til forsøpling i byer, og siden McDonald's er størst ønsket de å ta ansvar og gjøre noe med problemet. For å skape oppmerksomhet og bevisstgjøring rundt tematikken lanserte vi Take Away Your Take Away. Basert på innsikten om at ikonisk emballasje blir til ikonisk søppel viste vi frem den styggeste siden av McDonald’s sine produkter på print og i en rekke andre medier. Denne modige ideen skapte umiddelbart oppmerksomhet, diskusjon og en bevissthet om at vi alle har et ansvar for å holde byene og naturen vår fri for søppel. Det å vise McDonald's fra sin styggeste side, oppnådde vakre resultater. Kampanjen ga oss 23 millioner fortjente visninger, over 11 000 nyhetsartikler og poster, 70 000 unike kundeengasjement og 200 % økning i antall følgere i sosiale medier. I tillegg opplevde McDonald's en rekordhøy endring på merkevare holdninger blant målgruppen. Og en god kreativ idé, for et godt formål, må deles: Take Away Your Take Away har nå blitt lansert i Sverige, på Malta og skal nå rulles ut i flere andre land.

Bidragsytere

  • Torstein Skogedal
    Kreatør
  • Thomas Eltvik
    Kreatør
  • Aleksander Hetland
    Rådgiver
  • Gro Marwold
    Prosjektleder
  • Julie Henriette Stenberg
    Prosjektleder
  • Mats Anderson
    Designer
  • Rune Gabrielsen
    Designer
  • Fredrik Brinchmann
    Designer
  • Jói Kjartans
    Fotograf
  • WergelandApenes
    PR-byrå
  • OMD
    Mediebyrå
  • Mette Vonen
    Markedsdirektør
  • Mari Husby
    Senior markedssjef
  • Veronica Skagestad
    Kommunikasjonssjef
  • Hege Bergland Ebbestad
    Media manger