The Great Escape Oslo

Sendt inn av
Trigger AS
Kunde
Oslo Brand Alliance, et samarbeid mellom VisitOslo, Oslo Business Region og Osloregionen
Medieplassering
Ingen betalte medieplasseringer
Medalje
Gullblyanten 2017
Diplom, Onlinefilm
Oslo er ukjent i verden. Oslo Brand Alliance ønsket sommeren 2017 å finne en innovativ, digital måte å sette byen på det internasjonale kartet. Løsningen ble å ta tak i overturisme, som fører til slitasje og logistikkutfordringer for mange europeiske byer og dårlige opplevelser for tilreisende. Med et ønske om å redde turister fra dårlige opplevelser, trålet vi SOME etter misfornøyde globetrottere. Vi fant et ungt par som på Intagram ironiserte over et besøk på Louvre, der det var umulig å se Mona Lisa bak alle selfie-stenger. Paret ble tilbudt 48 timer i Oslo fritt for turisthorder, dersom de var villige til å droppe Paris. De tok sjansen, og fikk to døgn fullstappet av kultur og underholdning. Filmen The Great Escape Oslo dokumenterer parets opplevelser. Den beskrives som en hyllest til Oslo og fremkaller tydelig reiselyst. Totalt har filmen 5,4M visninger der 90 % er fra internasjonale seere. Den har fått tusenvis av positive kommentarer og ønsker om å bli røvet av sted til Oslo, noe som har åpnet for spennende muligheter for videreføring. Lonely Planet og NYTimes har også fått med seg vår hovedstad, og har satt Oslo på sine prestisjefylte toppliste over byer å besøke i 2018.

Bidragsytere

  • Magdalena Kamøy, Trigger Oslo
    Tekstforfatter
  • Eystein Norderval, Trigger Oslo
    Art Director
  • Bjørnar Flyum Thorsen, Trigger Oslo
    Art Director
  • Jannicke Josefsson-Ruud, Trigger Oslo
    Konsulent
  • Therese Jensen, Trigger Oslo
    Prosjektleder
  • Katrine Mosfjeld, VisitOslo
    Ansvarlig hos kunde
  • Marit Høvik Hartmann, OBR
    Ansvarlig hos kunde
  • Andreas Luksepp, Waterdrop
    Produksjonsbyrå
  • Ida Pernille Hatlebrekke, Trigger Oslo
    Annet (må beskrives)
  • Helene Svabø, Trigger Oslo
    Annet (må beskrives)
  • Ellen Anna Gaup, Trigger Oslo
    Annet (må beskrives)