The Streaming

Sendt inn av
Seefood Tv
Kunde
Javabin
Medieplassering
Javazone.no, Twitter, Facebook og YouTube
“The Streaming” Javazone er den største konferansen for javautviklere i Norden. Til konferansen i 2011 ønsket eventbyrået Macsimum og arrangøren JavaBin å skape oppmerksomhet rundt konferansen ved å lage filmer for viral spredning. Problemstilling: Hvordan skape blest og bred oppmerksomhet rundt en smal fagkonferanse for spesielt interesserte. Løsning: Seefood TV laget en film med humor som virkemiddel, som skulle fokusere på fordelene med utviklingsplattformen Java kontra konkurrerende plattform .NET. Resultatet er en parodi på den kjente kult klassikeren “The shining”. Historien er spekket med interne IT referanser og vitser som har gjort sitt til at filmen er blitt spredt verden rundt på IT blogger og lignende. Måloppnåelse: Oppslag på forsiden av Dagbladet.no, der videoen lå på front i flere dager. Dette er meget bred eksponering for en såpass liten aktør og noe man sjelden oppnår. Videoen ble massivt omtalt i IT miljøet og har spredt seg til tusenvis av blogger og nettsteder. Antall sidetreff ved google søk på ”Javazone” + ”The Streaming” økte fra 0 til 23 100 på noen få uker. I følge Google trends økte søk på Javazone til over 50 ganger så høyt som vanlig under lansering av filmen. (Noe som betyr at for eksempel 10 000 søk øker til 500 000.) Konferansen merker nå også stor tilgang på internasjonale foredragsholdere og har posisjonert seg som en av de beste konferansene innen IT i verden.

Bidragsytere

  • Kristian Hajdu
    Producer
  • Aleksander Herresthal
    Producer
  • Jesper Sundnes
    Tekstforfatter
  • Louise Andersson
    Scenograf
  • Simen Alsvik
    Annet (må beskrives)
  • Carl J onstad v/ Macsimum
    Annet (må beskrives)