Tjuvholmen Sjømagasin

1256 8b032 original
1268 2f569 original
1282 c8d74 original
1287 13e7f original
1290 4b107 original
1295 d15a5 original
1297 a1beb original
1299 205da original
1300 35955 original
Sendt inn av
Uniform
Kunde
Fursetgruppen
Bakgrunn og målsetting for oppdraget/arbeidet: Tjuvholmen Sjømagasin består av 1000 kvadratmeter med butikk, sjømatbar, restaurant, lounge, uteservering og kompetansesenter. Stedet favner alt det maritime kan tilby. Sjømagasinet vil være kompromissløs i jakten på de beste råvarene for årstiden. Kunden skal oppleve gleden ved å prøve nye smakskombinasjoner, lære hvordan råvarene tilberedes og selv kunne kjøpe med seg varen fra butikken. Kunnskap om tilberedelse av sjømat skal videreformidles til kunder gjennom ulike kurs på kompetansesenteret. Tjuvholmen Sjømagasin ønsker å etablere seg blant de beste restaurantene i Oslo. Restauranten er plassert i en ny bydel i Oslo, Tjuvholmen. Dette er en satsing for fremtiden da dette området vil være en byggeplass i over fem år fremover. Bydelen er ny, og potensielle kunder trenger å bli kjent med området før de kan oppleve tilbudet. Konsept/idé til grunn for arbeidet: Arbeidet har omfattet alt fra konsept og navneutvikling, til valg av materialer, interiør, utsmykning, skilting og identitet. Samarbeidet mellom ulike fagområder har ført til en samlet forståelse av hva restauranten ønsker skal være det etterlatte inntrykket. Identiteten til restauranten ligger i opplevelsen: Fra skilting og utforming av menyer, til utsmykning og gjennomgående materialvalg for interiør, eksteriør, skilt og menyer. Det bærende, illustrative konseptet er basert på myter om fremmede og mystiske skapninger fra havet som er skildret i boken Art Forms in Nature av Ernst Haeckler. Skapningene er laget gjennom å slå sammen ulike former fra naturen: En konkyle bestående av konglestruktur og fiskefinner, maneter som er skapt av kjøttetende blomster og fuglefjær. Illustrasjonene er brukt på menyer, postale element, skilt og i utsmykningen. Den tekniske gjennomføringen av implementeringen gir referanser til det viktigste elementene i restauranten og den mest distinkte smaksopplevelsen: En koksfyrt stekeovn gir høy og jevn temperatur, slik at det som grilles blir ekstra mørt og saftig. Grillelementet er videreført til skilt, menyer og utsmykningen gjennom brennmerking og laserskjæring med brent finish. Valget av typografi til logo er basert på bølgeformer og gir de riktige assosiasjoner til havet. Restaurantens navn er en lang fonetisk øvelse. Det er derfor utarbeidet, i tillegg til logo/ signatur, et emblem, t=s. Med dette sier man at Tjuvholmen som bydel tilhører Tjuvholmen Sjømagasin. Alle navn, på menyer, skilt med mer, er også satt i morse, som en kuriositet for telegrafister, sjømenn og andre interesserte. Spesielle rammebetingelser: Resturanten er et samarbeidsprosjekt mellom eier, utbygger, interiørarkitekter, produktdesignere, designere og kunstnere. De ulike faggrupper har vært involvert fra begynnelsen og definert visjon og skapt konseptet: Entusiasme, kvalitet og fokus på gode råvarer. Tjuvholmen Sjømagasin ønsker å være blant de beste resturantene i Oslo. Alt skal være av ypperste kvalitet. Det betydde at vi kunne bruke de best egnede materialer og de dyktigste produsenter: Alt papir til menyer og det postale er produsert i Frankrike, IPP. De er ekspert på multinivå dyptrykk. Laserskjæringen av lær er gjort i USA og tremenyer er laget i England av eksperter på teknikken og valgte materiale. Skilt er laserskåret og produsert i Norge.

Bidragsytere

  • Hugo industridesign
    Annet (må beskrives)
  • Jan Terje Rafdal
    Illustrasjon
  • Torgeir Hjetland
    Art Director
  • Radius Design AS
    Annet (må beskrives)
  • Torgeir Hjetland
    Illustrasjon
  • Torgeir Hjetland
    Grafisk Design
  • Jolene De Mendonca
    Grafisk Design
  • Bjørn Tore Furset
    Ansvarlig hos kunde