Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Brief
Hvordan skape en morsom og annerledes kanalidentitet for Norges første humorkanal, TV 2 Humor, som appellerer mer mot en yngre målgruppe (15-35)
Løsning
På TV 2 Humor levendegjøres det visuelle konseptet, og får en sterk personlighet gjennom en markør som verktøy for storytelling, både skriftlig og visuelt. Ved å gi markøren en aktiv rolle som historieforteller og dialogskaper ønsket vi å gi seeren også en følelse av at kanalen er mer instant - mer levende - enn andre tv-kanaler. Og dermed mer på målgruppens premisser.
Markøren skal gi en følelse av tilstedeværelse, og opprettholde ideen om at det alltid sitter en kommenterende, morsom, ung «dude» på den andre siden av skjermen og skriver. Med tekstmarkøren som en digital hallodame eller en aktiv twitterprofil kommenterer identiteten på utsagn fra Jimmy Fallon, skriver ut sleivete kommentarer, endrer på programtitler og oppfører seg generelt som en rabagast bak spakene. På denne måten skaper vi en unik og uventa dialog mellom kanalen og seeren.
Resultater
Sterk vekst i primærmålgruppen M15-34, leverer allerede snittandel på 2,6% siden mars 2015. I tillegg resultater over målsetning i aldersgruppen 20-49 (TV 2s kjernemålgruppe) første år, med vekst i snittandel fra 0,5 til 1,4 siden oppstart.