Uroens bokhandel

20246 6df0d original
Sendt inn av
Uroens reklamebyrå
Kunde
I den gode litteraturens tjeneste, ikke bestilt av noen
Medieplassering
Se lenker til ulike medieoppslag i URLen. Mediene begynte å dekke bokhandelen fra dag én, åpningsdagen 26.03.14
UROENS BOKHANDEL Mål: Hvordan selge flest mulig eksemplarer av en nesten ukjent og svært krevende bok, skrevet av en død, utenlandsk forfatter? Med bare noen tusen kroner i budsjett. Middel: Opprette en pop up-bokhandel som bare selger denne ene boken. Christian Kjelstrup ønsket at flere skulle lese hans favorittbok, Uroens bok, av portugiseren Fernando Pessoa (1888–1935). Boken mangler egentlig handling og består av filosofiske betraktninger/dagboknedtegnelser. Med andre ord neppe en bok norske bokhandelkjeder ville satset på. Kjelstrup leide et tomt butikklokale i Thereses gate i Oslo. Én uke, 1500 kroner. Noen dager senere åpnet bokhandelen. Takket være svært bred medieoppmerksomhet (bl.a. Dagsrevyen, TV2-nyhetene, store oppslag i de største avisene), en Facebook-profil med svært høy trafikk, der historien om bokhandelen ble fortalt døgnet rundt, og pitchen «Har du lest verden beste bok?», klarte Kjelstrup å selge 1600 eksemplarer av Uroens bok på én uke. At Kjelstrup i løpet av uken også lagde et større Pessoa-arrangement på Bislett Stadion bidro til enda mer blest. 700 mennesker kom, flere kjendiser stilte gratis. Uroens bokhandel ble dessuten besøkt av Kronprinsesse Mette-Marit og Kronprins Haakon Magnus. Som et direkte resultat av bokhandelen, er Uroens bok nå trykt i et nytt opplag på 10000 eksemplarer.

Bidragsytere

  • Christian Kjelstrup
    Prosjektleder