Verdens tobakksfrie dag 2011

Sendt inn av
Itera Gazette
Kunde
Helsedirektoratet
Medieplassering
I digital og fysisk lokalpresse over hele landet, på plakater i forbindelse med arrangementer og på helsestasjoner og sykehus.
Rundt 50 prosent av unge mellom 13 til 17 år som bruker tobakk, kjøper den selv. Helsedirektoratet ønsket å fokusere på denne målgruppen og fortelle at røyk dreper (6700 nordmenn i året), men uten å vise overfylte askebegre og tjære-lunger. I byrået ønsket vi også å heve oss over klisjeen "ung med røyk". Vi la oss på en action-preget drama-stil som også har et snev humor i seg, tross det alvorlige budskapet. Løsningen ble utviklet slik at lokalpresse og -arrangører kunne legge til sin egen, tilpassede tekst nederst.

Bidragsytere

  • Vibeke Marnburg
    Art Director
  • Børge Skråmestø
    Tekstforfatter
  • Stein Arne Nistad
    Konsulent
  • Grethe Thrane Johansen
    Prosjektleder