Vi er alle oljebarn

38115 978ff original
Sendt inn av
Designit
Kunde
Operasjon Dagsverk
Medieplassering
Nettside, sosiale medier, trykte flater
Formålet med ODs kampanje i 2017 var å skape interesse rundt en av verdens største oljekatastrofer i Nigeria. Det var i alt 484 påmeldte skoler og 117 129 elever som bidro i kampanjen. I mange år har store internasjonale oljeselskaper operert i Niger Delta området og økonomiske interesser har preget landet av økonomisk og sosial destabilisering, mange år med guerrilla og død, og ikke minst naturkatastrofer. Oppdraget var å skape en visuell identitet som kunne appellere til norsk ungdom og informere på en direkte måte som ville engasjere. Konseptet bak identiteten er «Vi er alle oljebarn». Vi ønsket å skape en sterke link mellom norsk og nigeriansk ungdom og ville bruke sammenligning for å understreke at olje har vært et felles utgangspunkt for begge, men med to ulike skjebner. Ved å vise uttrykksløse ansikt av nigeriansk ungdom kunne vi skape en intens følelse av avstand og ansvar og en kontrast til det nordmenn forbinder med «oljebarn». I layout har olje-elementet en tosidig funksjon som representerer de to ulike oppfatningene av olje i den norske og nigerianske kulturen. Det er både invaderende og vakkert. Det skaper en organisk layout, samtidig som det overlapper/skjuler deler av innholdet.

Bidragsytere

  • Francesco Volpi
    Annet (må beskrives)
  • Mari Eline R. Amundsen
    Grafisk Design
  • Henrik Fjeldberg
    Webdesign
  • Nadia Kiamilev
    Webutvikling
  • Michelle Cole
    Prosjektleder
  • Marte Rømoen
    Fotograf
  • Maria Ollerud
    Fotograf
  • Frida A. Jøraholmen
    Annet (må beskrives)
  • Sandra Skiaker
    Annet (må beskrives)