Visuell identitet for Fremtind

Sendt inn av
Scandinavian Design Group AS
Kunde
Fremtind Forsikring AS
SpareBank1-Gruppen og DNB slo i 2019 sammen sine forsikringsvirksomheter, og skapte et av landets største forsikringsselskap. Ambisjonen var å bli førstevalget ved å gjøre «forsikring i bank» attraktivt for kundene. Målet var å posisjonere seg som morgendagens forsikringsselskap, med fokus på digital innovasjon og utvikling basert på kundeinnsikt og -behov. Her oppstod et behov for en sterk merkevare. Vi skulle utvikle en fremoverlent visuell identitet, med et vennlig og moderne språk som skulle tilføre noe nytt i kategorien. Merkevaren må oppfattes som nytenkende og moderne, fungere på alle flater og praktisere inkluderende design. Identiteten skulle bidra til å bygge intern stolthet og kjennskap til posisjonen Fremtind skal ta. Konseptet bygger på assosiasjonene til navnet. For å bli morgendagens forsikring må vi opp i høyden for å få perspektiv. Identiteten støtter Fremtinds ønske om transparens, og bidrar samtidig til differensiering i forsikringsindustrien - som ofte oppfattes sleip og uoversiktlig. En heldigital id som kan itereres agilt. Underbygger Fremtinds satsning på teknologi og innovasjon. Logosymbolet lever i navntrekket, og tilleggselementet i logosymbolet. Tilleggselementet blir grunnlaget for illustrasjon. Logo og farger svarer til kravet om tydelig avstand fra SB 1 og DNB, men kan stå godt i lag. Fargene er differensiert fra de vi vanligvis ser i forsikring. Fonten er ren, distinkt og funksjonell. Fotobanken tilfører varme, kjærlighet og trygghet.

Bidragsytere

  • Nicklas Haslestad
    Grafisk Design
  • Bendik Ramm
    Grafisk Design
  • Hilde Bjerkan
    Prosjektleder
  • Helen Holthe
    Annet (må beskrives)