Visuell identitet for Matstreif

Sendt inn av
Scandinavian Design Group AS
Kunde
Innovasjon Norge
Matstreif retter seg mot et bredt publikum – alt fra små til store munner, alle med en godt utviklet smakssans. Folk som er opptatt av gode og ekte smaksopplevelser og råvarer. Innovasjon Norge ønsket å trekke flere til festivalen , og behovet for en sterkere, annerledes og mer moderne identitet gjorde seg gjeldende. Denne skulle treffe en bredere målgruppe og bidra til økt synlighet både i Oslo og Norge generelt –et aktivt grep for å snu trenden om synkende besøkstall. Festivalen og identiteten skulle fylles opp med liv, smak, humor og ose av energi. Verktøykassen ble utviklet for å kunne itereres og utvikles år etter år, med et solid fundament som gjør det kostnadseffektivt for Innovasjon Norge å sette opp festivalen i årene som kommer Som referanseramme for identiteten fant vi inspirasjon i det etablerte kategorispråket til musikkfestivaler. Bøndene, deres opphav og deres råvarer settes i sentrum, og blir rockestjernene på festivalen. Ingredienser vi har benyttet oss av i identiteten: skreddersydd font—Smaks Sans—et variabelt typesnitt som eltes ut på tvers av formater. En egen illustrasjonsstil – tegnet med kniv. Livlige farger–inspirert av smakssansene våre, smakfull og humoristisk tone of voice, et unikt lydbilde og musikkprofil, og en dokumentarisk fotostil. Her spilles det på alle sanser. Det hele skulle oppleves som en levende og fleksibel identitet som konstant endrer smak, tekstur og tempo. Matstreif 2019 ble som kunden ønsket—gøy—og besøkstallene økte drastisk.

Bidragsytere

  • Nicklas Haslestad
    Grafisk Design
  • Vetle Majgren Uthaug
    Grafisk Design
  • Marie Slettvold
    Prosjektleder
  • Marthe Thu
    Fotograf
  • Robin Mientjes
    Annet (må beskrives)
  • James Martin
    Annet (må beskrives)