Visuell identitet og pakningsidentitet for Røroskjøtt

Sendt inn av
Tank Design AS
Kunde
Røroskjøtt AS
Medieplassering
I butikk fra ca 1. september, Rema, Meny, Ultra etc
Røros’ posisjon som et matmekka har befestet seg hos de aller fleste nordmenn, og Røros fremstår i dag som en tradisjonsbærer av norsk matkultur. Kommunikasjonen rundt dette preges i stor grad av bondekultur, historie og nasjonalromantikk. I konkurransesituasjonen "småprodusenter", som også inkluderer de store industriaktørenes "småmerker" og kjedenes egne merkevarer, skiller RØROSKJØTT seg vesentlig ut ift formuttrykk og budskap. Konkurrentene kjennetegnes ved enten sterk fargebruk og/eller en nostalgisk bruk av typografi i tillegg til fargefoto av dyr i norsk natur. Vi ønsket å utvikle et enkelt, ærlig og rent uttrykk, for å tydelig markere en fremoverlent organsiasjon med kraftige vekstplaner og ambisiøse mål som utfordrer det konvensjonelle kategorispråket. Vi ville forene det kontemporære uttrykket med Rørostraktenes unike forutsetninger for å utvikle førsteklasses produkter gjennom subtile hentydninger til åpne landskap, jordsmonn og fauna. Samtidig ville vi synliggjøre hele næringskjeden gjennom dyrevelferd og høyfjellsbeite, samt kompromissløs kvalitet, fra foredlingsleddet og ut til forbruker. Med andre ord; fra jord til bord. Bruken av kobber i merkevaren er unikt for RØROSKJØTT, og henspeiler på Røros’ historiske tradisjon for kobberutvinning. Vi har valgt en portretterende illustrasjonsstil som løfter frem dyrene, og har bevisst valgt å bruke blikkkontakt for å fremheve individet. Illustrasjon og tekst forteller brukeren om en merkevare som ikke kompromisser på verdikjeden, håndtverket og på dyrenes ve og vel. Den kraftfulle logoen, med tydelig diagonal gjennomskjæring av Ø-ene og J-en, underbygger en solid håndverksbedrift med stolthet til faget. Sammen skaper dette en ærlig og troverdig merkevare med høy standard.

Bidragsytere

  • Helge Persen
    Kreativ leder
  • Hans Erik Møller
    Grafisk Design
  • TIna T Aasvestad
    Konsulent
  • Marit Evanger
    Ansvarlig hos kunde
  • Ina Brantenberg
    Konsulent
  • Sunniva de Villiers
    Annet (må beskrives)
  • Jørgen Maristuen
    Grafisk Design