YouTube-jakten på skolens nye ledelse

Sendt inn av
Geelmuyden Kiese
Kunde
Westerdals Oslo ACT
Medieplassering
15 sekunders annonsefim YouTube plassert etter søkeord.
Sommeren 2014 søkte Westerdals fakultetsledere til den nye høyskolen, etter fusjon med NITH og NISS. Stillingene var allerede ettertraktet, men høyskolen ønsket å inspirere søkere utenom de åpenbare, og samtidig vise seg frem som kreative og lekne. Innsikt: 1. Folk som er lei av jobben surfer på YouTube. 2. Kattevideoer er fortsatt blant de mest populære søkekategoriene på YouTube. Ved å gjøre YouTubes mest populære "skuespiller" (han fra de velkjente katte- og babyvideoene) til sin talsperson, ville Westerdals overraske potensielle kandidater og fremtidige studenter. Gjennom tre 15 sekunders reklamesnutter brakte han budskapet : Er du lei av jobben? Ser du videoer på YouTube igjen? Sjekk ut de nye stillingene på Westerdals! Annonsefilmene ble vist for brukere med norsk IP-adresse basert på søkeord som ”kattevideo”, ”morsom video”, ”laughing baby" etc. Brukerne ble dermed møtt av "en katt" når de forventet det, men allerede i den vanligvis litt irriterende reklamesnutten foran. Den lange hovedfilmen dukket også opp på lignende YouTube-søk. YouTube-karakteren opprettet også en Linkedin-profil og nådde ut til 112 kontakter i 10 dager, mange av dem med ledende stillinger i ulike bransjer. Henvendelsen førte dem til de samme filmene på YouTube, og en kampanjeside med stillingsbeskrivelser.

Bidragsytere

  • Eva Sannum
    Kreativ leder
  • Vidar Singh
    Kreativ leder
  • Kim Thuen
    Art Director
  • Christopher Mortensen
    Konsulent
  • Cathrine Lorvik
    Prosjektleder
  • Yousef Mousavi
    Planner
  • Andrea Lutken
    Tekstforfatter
  • Tom Kvisle
    Ansvarlig hos kunde
  • Kathinka Grundseth
    Ansvarlig hos kunde
  • Fredrik Pryser
    Producer
  • Partrik Syversen
    Regissør
  • FredrikFiction AS
    Produksjonsbyrå
  • Geelmuyden Kiese
    Reklamebyrå