Veivalg 1

Et introduksjonskurs fra og til kommunikasjonsbransjen. Kurset gir en god innføring i en bransje i stadig endring og beskriver en rekke prosesser, modeller, verktøy og virkemidler som brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon.

Arrangeres av Kreativt Forum

Veivalg 1 hovedbilde 3 2

Nyhet!

Kreativt Forum og Mediebyråforeningen har gått sammen om å lage fremtidens kurs for alle som jobber i kommunikasjonsbransjen. Veivalg 1 og 2 erstatter tidligere MRA og Mediestrategi. Håper vi sees!

KF og MBF logo liggende stor
  • 700+ deltakere har gjennomført tidligere kurs hos MBF og KF

I samarbeid med ledende medie- og reklamebyråer, har Kreativt Forum og Mediebyråforeningen utviklet kursene Veivalg 1 og 2. Kursene er en fornyelse av MRA og Mediestrategi. Resultatet er det mest fremtidsrettede og komplette utdanningstilbudet innen strategisk medie- og kommunikasjonsrådgivning vi har i bransjen vår i dag. Over 700 rådgivere og konsulenter har blitt sertifisert gjennom tidligere kurs.

Veivalg 2 er for deg som har noen års erfaring med markedsføring og ønsker å lære mer om hvordan man jobber med strategi i medie- og kommunikasjonsbransjen. Les mer her.

Veivalg 1 er et introduksjonskurs til og fra kommunikasjonsbransjen. Kurset gir en god innføring i en bransje i stadig endring, og beskriver en rekke prosesser, modeller, verktøy og virkemidler som kan brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon. På kurset gir vi deg en strukturert tilnærming til ditt markedsarbeid, hvor vi kombinerer teori og praktiske eksempler med relevante caser. Kurset avsluttes med en individuell eksamen online.

Hvem bør delta?

Kurset er for deg som er relativt ny i reklame- og mediebransjen, enten du jobber på annonsørsiden, i et medie eller i et byrå. Det vil også være nyttig for deg som har jobbet lenger, men spesialisert, og som ønsker ønsker å få en bredere kompetanse. Kort sagt: Dette er kurset for alle som vil lære mer om markedsføring og utarbeidelse av medie- og kommunikasjonsstrategier.

Hva inneholder kurset?

Kurset er basert på forelesninger, cases, diskusjoner og gruppearbeid. Foreleserne er noen av bransjens beste hoder.


Dag 1: Perspektiver på bransjen

  • Velkommen til kommunikasjonsbransjen
  • Kundens forventninger til aktørene
  • Historien til kommunikasjonsbransjen i Norge
  • Kanalenes utvikling og hvordan man tilpasser seg de ulike virkemidlene (teknologidrevet)
  • Samhandling og integrasjon på tvers
  • Introduksjon til virkemidler
  • Ingen kanaler er døde. De fleste lever i beste velgående

Dag 2: Praktisk bruk av en strategimodell

  • Kreativitet og regneark
  • Strategimodellen
  • Målhierarkiet
  • Case
  • Utfordring, innsikt, diagnose og utvikling
  • Effekt
  • Verdien av kundedata nå og i fremtiden?
  • Er kundedata den nye «kreativiteten»?
  • Verdien av kreativitet som et virkemiddel for å oppnå effekt
  • Case og gruppeoppgave

Dag 3: Den nye verktøykassa

  • En mediekjøpers hverdag.
  • Levende bilder og lyd
  • Personalisert kommunikasjon
  • Den digitale verktøykassen
  • Opplevelsesbasert kommunikasjon
  • Multimediaplanlegging
  • Kanalenes formidlingsegenskaper


Dag 4: Inspirasjon

  • Ulike kanaler krever ulikt innhold
  • Influencer Marketing
  • Hvordan skape engasjement
  • Kreativ bruk av mediekanalene
  • Eksempler på gode vinnerjobber
  • Oppsummering


Eksamen

Etter gjennomført kurs, må du bestå en 3 timer skriftlig online eksamen (multiple choice + drøfteoppgave). Eksamen blir sendt på epost og du kan gjennomføre der du selv ønsker. Etter bestått eksamen, får du tilsendt kursbevis.

Strukturert faglig tilskudd, relevant nettverksbygging og virkelighetsnære caseoppgaver står i sentrum gjennom kurset. Man får mye igjen for den teoretiske biten, spesielt fordi kunnskapen blir testet i reell kontekst gjennom avsluttende eksamen. Dette var en perfekt innføring for meg som ny i bransjen, men jeg erfarer at selv godt erfarne drar med seg svært anvendelige kunnskaper og refleksjoner, enten man jobber som annonsør, i byrå eller mediehus.
Jonas Stoltz
Jonas Stoltz Media Controller, Starcom
Jeg er meget fornøyd med Mediestrategi kurset og vil anbefale dette til personer i mediebransjen samt annonsører da det gir en god innsikt i de forskjellige parters roller i en komplisert mediehverdag. Kurset har gitt meg en økt forståelse for viktigheten av medienes samspill, kompetansen til å utvikle en god mediestrategi og mediebudsjett for mine kunder og ikke minst mange nye gode relasjoner.
Daniel G Thunestvedt 2
Daniel G. Thunestvedt KAM, P5
20181018 163151
20181017 140653
20181017 140354
20190212 104903
20190207 091531
20181017 140620

Det blir raskt fullt!

Meld deg på nå så sikrer du deg en plass.