Hver grunn til å la være er en grunn til å delta

Arbeid av Per Høj

Rekrutteringskampanje for FRI (tidligere LLH), som arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet.

Foreningen FRI (tidligere LLH) arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet i Norge og i resten av verden.

I høst utfordret de Saatchi & Saatchi til å lage en kampanje som skulle gjøre deres nye navn kjent, rekruttere medlemmer, og ta eierskap til Pride-paradene. 

– Mange har stilt spørsmålstegn til om vi fremdeles trenger Pride-parader i 2017. Selv om brorparten av hvite, homofile menn i storbyer lever trygt og godt som seg selv, er det mange andre som ikke gjør det. Flere av disse blir dessverre usynlige fordi de ikke tør å stå frem og fortelle om situasjonen sin, sier tekstforfatter Mads Rønold.

Løsningen ble en nettside der de som ikke tør å leve som den de er eller gå i Pride-paradene kunne fortelle sin historie anonymt. Nettsiden ble spredt gjennom FRI sitt nettverk.

Kjente ansikter fra mange miljøer ble kontaktet og spurt om de kunne tenke seg å stille opp, uten betaling, for saken. 26 profiler ble med og plukket en historie de ville gå for i årets Pride, og oppfordret publikum til å gjøre det samme. Det er Tangrystan med Ida Thurmann-Moe & Andreas Grødtlien på regi som har produsert filmene.

– Saatchi kom til oss med en god idé og en gyllen mulighet til å bruke stemmen i en tid hvor raushet og medmenneskelighet bør få mer plass enn enkeltpersoners høye trangsynte røster. Klart vi ville være med på dette, forteller Beate Tangre på vegne av Tangrystan.

Filmene leder til nettsiden gåformeg.no der alle de innsendte historiene ligger. Her kan man velge en å gå for i årets Pride, eller fortelle sin egen historie. De anonyme ikonene som representerer innsenderen, blir da byttet ut med profilbildet til personen som skal gå.

Under hver av historiene kan man lese hva FRI gjør for å bedre situasjonen til akkurat denne personen, og melde seg inn (det koster kun 200 kr i året!).

Filmene har blitt vist over én million ganger i løpet av de første 24 timene på lufta, uten at det er brukt en krone på medieplassering.

Til helgen skal kampanjen på tv og radio under reklamefrie dager.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.