IKEA gjør ikke forskjell på folk
Stolen som ble brukt av Barack Obama på scenen under Oslo Business Forum, ble i etterkant plassert i billigkroken på IKEA og solgt til redusert pris.
Da selveste Barack Obama skulle sitte i en IKEA LANDSKRONA-stol på scenen under Oslo Business Forum, ble det raskt klart for IKEAs reklamebyrå SMFB at det var muligheter for å finne på noe gøy.
– Mange ville nok tenkt at denne stolen burde loddes ut eller selges til en høyere pris, kun fordi Obama har sittet i den. Men IKEA er jo en merkevare som ikke gjør forskjell på folk, og da ville det vært rart å gjøre for mye stas ut av en president, forklarer kreatør i SMFB, Pia Ølstad.
– Derfor gjorde vi egentlig bare det IKEA ellers ville gjort med utstillingsmøbler, og satte den i billigkroken til en redusert pris.
Et kupp
Stuntet ble dokumentert av IKEA selv i en snapchat story, og stolen fikk en lapp med en forklaring på prisreduksjonen – slik alle møbler i billigkroken får. Bildebeviset ble ble delt på Facebook og Instagram med en påminnelse om at Billigkroken er full av skatter for den som leter.
– Her finner man varer som kommer i retur, utstillingsmodeller, produkter vi ikke lenger har i sortimentet og helt nye produkter hvor emballasjen er brutt. Så her er det mange muligheter for å gjøre et kupp, forteller konsulent i SMFB, Kristian Kristiansen.
Skal inspirere skoleelever
– Og så var det jo ekstra gøy synes vi, at stolen endte opp med å bli kjøpt av en lærer på Bogstad skole, som skal plassere den i skolebiblioteket for å inspirere elevene til å drømme stort. Det er jo rett og slett en solskinnshistorie, avslutter Kristiansen.
Involverte byråer
SMFB
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2018 PR