«A cheeseburger, please, with cheese»

Alexander Reklamebyrå har laget høstkampanjen «Give Cheese a Chance» for MIX.

MIX ville bruke det faktum at verdens mektigste mann, uten å nevne navn, også er en cheeseburgerentusiast.

– Ideen var at det skulle være en lokal forankring med et uvisst internasjonalt renommé. Vi ønsket å få frem at burgeren på en avsidesliggende MIX i distrikts-Norge var god nok til å få en presidentkortesje til å stoppe, forteller byrået.

«Tenk om dette hadde skjedd med meg»

Målet var ikke å lage noe form for politisk satire. Men heller å bruke en rar fun fact og blåse det litt ut av proporsjoner. Kampanjen ønsket å løfte frem tettsteds-Norge som noe kult og unikt, at publikum skulle få den samme følelsen som den unge mannen utenfor MIX-kiosken: «Tenk om dette hadde skjedd med meg – der jeg bor!»

– I og med det var en amerikansk vinkling på kampanjen ville vi skape et litt fargesprakende univers for å gi en «larger than life»-følelse. Da håpte vi publikum tillot at en brautende president steg ut av kortesjen i Sandefjord og ba om en «cheeseburger, please, with cheese», forteller regissør Daniel Fure Schwarz.