Null KID. Miljø spart

Vipps starter dugnad for å gjøre papirfakturaen utrydningstruet.

Nå skal regningsbetaling digitaliseres en gang for alle, og Vipps tar ansvaret ved å invitere til dugnad med ett mål: å gjøre papirfakturaen utrydningstruet. Med bedrifter og forbrukere med på laget skal de kutte KID, papir og gebyrer.

– Har gått ut på dato

Det er mange ting i verden det er verdt å bevare. Papirfakturaen er ikke en av dem. Likevel sendes det hvert år ut 170 millioner av dem bare i Norge. Det er veldig mange trær, en solid mengde CO2-utslipp som følge av transport, og mange mennesker over hele landet som mysende og irriterte må fylle inn lange KID-nummer. 
Å digitalisere regninger er med andre ord kjempebra for både bedrifter, kunder og planeten. Med Nets på laget har Vipps satt seg som mål å fjerne minimum 30 millioner eksemplarer av verdens mest meningsløse regningsart på ett år.

– Papirfakturaen har gått ut på dato. Ved å digitalisere regningsbetaling får både folk, bedrifter og planeten umiddelbare fordeler. Vi i Vipps ønsker å fjerne den en gang for alle. Ved å få med mange store bedrifter på laget gjøres langt flere regninger tilgjengelig digitalt. Og da er det bare å bruke tommelen, så er regningen betalt, sier markedsdirektør Hanne Norstrøm-Ness i Vipps.

– Skal være litt flaut

Sammen med Anorak har Vipps gitt liv til papirfakturaen, og folk en siste mulighet til å ta farvel.

− Det skal være litt flaut å få papirfakturaer i postkassen i 2019. Jo mer vi fant ut om papirfakturaen, jo mer meningsløs fremsto den. Når den i tillegg er dårlig for miljøet, synes vi det passet riktig så bra å starte verdens første dugnad for å gjøre noe utrydningstruet. Vi sier ja til nei til papirfaktura, og håper folk blir med i kampen for en mer bærekraftig og KID-fri verden, sier kreatører Lars Holthe og Peter Power i Anorak.


– Å starte en dugnad for å gjøre papirfakturaen utrydningstruet synes vi var en veldig Vippsete tanke. Vi håper og tror at det er svært få som synes det er trist å ta farvel med papirfakturae, legger Norstrøm-Ness til.

Kampanjen går nå live på både TV, SoMe, Display, OLV, utendørs, og gjennom innholdsdistribusjon.

Produksjonen er ved Gimpville og Vizeum er mediebyrå.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2019 Håndverk