32 organisasjoner med klokkeklar oppfordring 
om å skrive testament

I regi av Fundraising Norge er 32 ideelle organisasjoner på lufta med en kampanje som skal motivere flere til å skrive testament – og derigjennom få flere til å gi testamentariske gaver til veldedige formål.

Fundraisng Norge Toppbilde KF sak

I Norge fordeles ca. 100 milliarder kroner i arv hvert år. Bare 10 prosent av disse fordeles via et testament, mens 4 prosent av de som skriver testament gir en testamentarisk gave.

– Det fortsatt mange i Norge som ikke skriver testament, eller som ikke er klar over at man kan gi bort deler av arven til ideelle organisasjoner hvis man ønsker det. Slike arvegaver er en svært viktig inntektskilde for mange organisasjoner, sier kommunikasjonsansvarlig i Fundraising Norge, Rikke Solberg.

Fundraising Norge er en bransjeorganisasjon som arbeider med å styrke norske organisasjoners evne til selvfinansiering. Siden 2018 har de vært initiativtager til en årlig kampanje som setter testament og testamentariske gaver på dagsorden.

– Skal vi lykkes med å øke volumet av testamentariske gaver, er det en grunnleggende forutsetning som må på plass. Vi må øke andelen som skriver testament. For å få til dette må testamentskriving og gode grunner til å skrive testament på dagsorden, forklarer rådgiver i Mvh, Jon Fredø.

Det er syvende år på rad at Mvh er byrået bak Fundraising Norges testamentkampanje.

– Gjennom hjertevarm kommunikasjon som viser følelsesmessige fordeler ved å skrive testament, har de ideelle organisasjonene som er med på kampanjen stor tro på at de skal klare å bevege målgruppen både emosjonelt og rasjonelt, ifølge Rikke Solberg.

Hovedfilmen forteller en arvehistorie med en gjenstand som ikke nødvendigvis har høy økonomisk verdi, men desto høyere emosjonell verdi

– Filmen tar utgangspunkt i nære relasjoner som mange vil kunne kjenne seg igjen i, og viser hvor stor betydning noen små ord i et testament kan ha for den som en dag skal lese dem, sier kreatørteamet i Mvh, Odd Einar Hennøy og Geir Florhaug.

Se filmen her.

Filmen kjøres på TV i kombinasjon med en mer taktisk film som setter søkelys på mulighetene for å kunne gi testamentariske gaver til en organisasjon. I tillegg til TV- filmene består også kampanjen av printannonser og egne uttak til sosiale medier.

Andre involverte

R

Rikke Solberg

Ansvarlig hos Fundraising Norge