8 albums. 8 concerts. 8 numbers

8 dager før lanseringen av Kraftwerks 8 konserter i operaen i Oslo, dukket store neontall opp på ulike steder i Oslo.

68203 8d8d1 original
68206 57f46 original
68209 e3dc5 original
68212 b926d original

Uten annen forklaring enn en kryptisk nettadresse, num8rs.com, og en industriell tysk stemme skapte dette kjapt både stor interesse og spekulasjoner.

Først da tallene ble flyttet ned til operaen og nyheten ble sluppet og billettsalget åpnet, falt brikkene på plass. Kraftwerk-fans fra Tøyen til Japan applauderte denne smått kryptiske hommagen til Kraftwerk-låta «Numbers». Også Kraftwerk selv, med Ralf Hütter i spissen, har gitt sine tyske tomler opp.

Prosjektet er et resultat av tett samarbeid mellom Void og Kitchen Reklamebyrå, og oppdraget kom fra Kraftwerk og Atomic Soul. Kraftwerk selv har deltatt i prosjektet ved å spesialkomponere egne lyder til hver av tallene.

– Det er alltid nervepirrende å presentere ideer for kunder, forteller prosjektleder og man-machine i Kitchen, Aram Zarkoob.

– Og når kunden som sitter i andre enden er legendariske Kraftwerk blir man jo litt ekstra stressa. Men når tilbakemeldingen er «Wir liebe es» og bandet krever at tallene skal sendes til deres Kling Klang Studio for å prege veggene, blir man jo litt stolt over hva man kan få til.

I Kraftwerks ånd

Målet med prosjektet var å skape noe som var i Kraftwerks ånd. Alt bandet gjør ligger i skjæringspunktet mellom musikk, kunst og teknologi. Det var derfor viktig for oss at dette skulle reflekteres i vårt arbeid også.

I den siste uken før lansering var Voids lokaler på Rodeløkka fylt til randen av aluminium, neon og mikroelektronikk i det tallene ble transformert fra statiske lys-skilt til interaktive installasjoner.

– Å lage noe som skulle forholde seg til publikums bevegelser, utendørs, i områder med mye audiovisuell støy var spesielt krevende, sier Per Kristian Stoveland, daglig leder og programmerer i Void.

– Det er ikke alle prosjekter som krever at vi står med laptopen oppå en søppelbøtte, midt i Oslo sentrum på en fredagsnatt for å gjøre software-endringer, men det er sånne opplevelser som gjør at vi er ekstra stolte over det endelige resultatet.

De 8 konsertene fremføres i operaen i august 2016, og 3D og surroundlyd vil være viktige aspekter under forestillingene. Hver konsert er dedikert til et av Kraftwerks album, og noe lignende har kun vært å se på steder som Tate Modern og MoMA i New York tidligere.


Utmerkelser

  • Gullblyanten 2015 Direkte

  • Gullblyanten 2015 Håndverk

  • Gullblyanten 2015 Design – Print/Skilt/Omgivelse

  • Gullblyanten 2015 Utendørs/Omgivelser