Alkovettkampanje engasjerer

Den emosjonelle julekampanjen til alkovett-organisasjonen AV-OG-TIL viser lovende fart og engasjement allerede etter en drøy ukes tid.

68599 e1701 original
68602 b1d85 original
68605 a84d1 original

I samarbeid med Pravda har Trigger utviklet årets julekampanje for alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL. Samarbeidet viser allerede etter en ukes tid sterk effekt.

– Med utgangspunkt i det som normalt er drømmeyrker for barn ønsker vi å vise hvordan foreldrenes alkoholkonsum kan snu barnas tilværelse på hodet, sier Lene Lyck Fasting, konsulent i Trigger. Med konseptet «jeg vil ikke bli» er det laget tre filmer som tar for seg tre ganske så sørgelige situasjoner som barn kan havne i dersom de voksne drikker for mye.

Etter bare en drøy uke ser det allerede ut til å fungere svært godt. De tre filmene har over en million visninger.

– Det som er ekstra godt å se er at filmen tydeligvis treffer en emosjonalitet og relevans, og har en tematikk som mange ønsker å bevisstgjøre andre. Med over 3000 delinger allerede er det åpenbart noe mange ønsker å formidle videre i nettverket sitt, sier hun.

Ikke moraliserende

Og det er akkurat det AV-OG-TIL ønsker seg. Organisasjonen har hatt julekampanje i en årrekke, og har sett at nordmenn sakte men sikkert begynner å snakke om alkovett uten å oppleves som moraliserende.

– For oss er det først og fremst viktig at vi tør å snakke om dette, og at vi er bevisste egne valg, spesielt i jula når alkoholkonsumet er på sitt høyeste. Filmen skal åpne opp for å kunne prate om dette, og være mer bevisst hvilke valg man tar, og vi er veldig glad for at det ser ut til å virke, sier Elise Nyborg Eriksen, kampanjeansvarlig i AV-OG-TIL.

– Vi ønsker jo alle det beste for barna våre, men det kan være vanskelig å bedømme sitt eget alkoholkonsum objektivt. Ved å ta barnas perspektiv får vi vist hvordan drikking kan skape en utrygg og dårlig stemning for de som er små, sier hun.

Politi, sykepleier og komiker

Filmene viser politi-, sykepleier- og komikerrollen, og derfor har også kampanjen lykkes med å få med sterke samarbeidspartnere for å spre budskapet om å la barn få være seg selv i jula. Både politiet og sykepleierne har støttet og oppfordret sine kollegaer og følgere til å dele, og en rekke kjente komikere er med på å mobilisere for å skape oppmerksomhet rundt dette.

– Det er utrolig inspirerende å jobbe sammen med Trigger. Ved å tenke på alle kommunikasjonskanaler og mulige alliansepartnere allerede fra starten, så får kampanjen stor gjennomslagskraft. Vi er også glad for at Trigger hele tiden har vært opptatt av å bevare den varmen og omtanken det ligger i å gi barn en tryggere julefeiring, sier Nyborg Eriksen.

– Det krever kanskje ikke så mye for hver enkelt å dele dette, men for over 90.000 barn i Norge er det helt avgjørende. Vi vet at mørketallene er store, og det er ikke alltid så lett å se at man selv kanskje er i faresonen. Vi ønsker at de voksne har et bevisst forhold til dette når de går i juleselskapet der barna er en viktig gjest. Vi mener det er gode grunner til å tenke seg om og bruke alkovett med barn i nærheten, og spesielt i jula som i så stor grad er barnas høytid, avslutter Nyborg Eriksen.