Animert konsept fra NetCom

En minidokumentarserie om en families mobilbruk, gleder og sorger fronter NetComs nye reklamekonsept. Byrået bak er McCann.

17431 6588a original
17432 3d57e original
17433 49e9c original

Vi ønsket å få et innblikk i hvordan teknologi brukes av de mange som ikke er mest interessert i teknologi, men i å ha nær kontakt med venner og familie. Etter en omfattende castingrunde falt valget på familien Halvorsen, som åpnet sine dører for oss, sier kreatørteamet Stein Simonsen og Torstein Greni i McCann.

Familien består av pappa Lars, mamma Solveig, Sigurd på fjorten, Oda på ni, og sist, men slett ikke minst, Gamle Halvorsen. Han bor i Henningsvær og nekter å flytte sørover.

Litt av grunnen til at vi valgte Halvorsens var at vi likte «Vær nær», som er et familiemotto de prøver, men ikke alltid lykkes i, å leve etter, forteller kreatørene. De hevder familien har gitt dem verdifull innsikt i hvilken rolle mobilen spiller i en ganske vanlig familie på godt og vondt, og nevner følgende eksempel på det sistnevnte.

Wordfeud-dilla. Under produksjonen fikk mamma Solveig en fullstendig hang-up på Wordfeud og gjemte seg unna i timesvis for å spille. Det var kjedelig for mannen hennes, som har Yr som sin eneste app. Etter noen kjølige uker fikk mor dårlig samvittighet og slettet Wordfeud-appen i farsdagsgave til Lars. Noen måneder senere fikk han sønnen Sigurd til å reinstallere den for henne, i anledning morsdagen.

NetCom har funnet så mange overføringspunkter mellom familiens motto og egen virksomhet at det nok vil dukke opp flere steder enn i filmene om Halvorsens. Markedsdirektør Bente Linaae utdyper.

All telekommunikasjon handler jo helt enkelt om å kunne være nær noe eller noen som ikke er der du er. Mulighetene har aldri vært bedre for å pleie nære bånd til venner og familie, eller, for bedrifter, være nære kolleger og sikre nærhet til bedriftens kunder, sier Linaae.

Reklamebyrå: McCann
Konseptdesigner/illustratør: Karl Bryhn og Nina Kraft
Rådgiver: Janne Espevalen
Prosjektleder: Katrine Berget
Byråprodusent: Beril Holte Rasmussen
Planner: Haldor Hårvik og Morten Varhaug
Art director: Torstein Greni
Formgiver: Charlotte Havstad
Tekstforfatter: Stein Simonsen

Produksjonsselskap: Pravda
Regi animasjon: Pjotr Sapegin
Regi stemmer: Erik Richter Strand
Produsenter: Mette Waaberg og Erik Schøien
Fotograf: Janne Hansen
Produksjonsdesigner: Kristin Günther
Animatør: Kevin Walton
Dukkemaker: Andrew Spradbery
Produksjonsleder: Janne Hjeltnes
Lyd: Sagveien Resort og Storyline Studios
Etterarbeid: Sagveien Resort og Storyline Studios

Involverte byråer

Mc Cann Logo blue

McCann Oslo