AnnerledeSbanken

Da Sbanken skulle vise at de ikke har noe å skjule, åpnet de et nytt kontor ute på Festplassen i Bergen, med helt gjennomsiktige vegger.

Sbanken 001

Er det én ting som alltid har skilt Sbanken fra konkurrentene, så er det åpenheten. Banken har nemlig et mål om å alltid være ærlige og rettferdige, med lik pris for alle, ingen fordelsprogrammer og skjulte kostnader. Det du ser er det du får. De er rett og slett helt gjennomsiktige. Med kampanjen «En litt annerledes bank» ønsket reklamebyrået POL å rendyrke denne tankegangen.

Direktøren på «utstilling»

Løsningen ble å lage et helt gjennomsiktig kontor midt på Festplassen, som lot alle forbipasserende se med egne øyne at Sbanken er helt transparent. Her satt alt fra bankdirektøren til kundeservice og jobbet gjennom uken. Med på laget var produksjonsselskapet Sølvrev, som både filmet stuntet og bygget installasjonen.

Sbanken 002
Foto: Veronika Stuksrud
Sbanken 003
Sbanken 004
Sbanken 005
Sbanken 006
Sbanken 007
Sbanken 008
Sbanken 009
Sbanken 010

– Da vi fikk denne briefen fra POL falt vi umiddelbart for konseptet som var veldig tydelig og spot-on på merkevaren. Siden vi har mye erfaring fra musikkvideoer er vi godt vant med å bygge komplekse filmsett. POL ønsket også å forme kontoret som app-ikonet til banken, og selv om det er vanskelig å bygge buede former på den måten, var dette noe vi satte høyt under produksjonen, sier regissør Sigurd Fossen.

– Det overrasker meg stadig hvor mange unike roller man plutselig befinner seg i som produsent, men det er nettopp det som gjør det gøy. Det å gjøre noe man aldri har gjort før. Det å bygge app-ikonet som et gjennomsiktig kontor på den korte tiden vi hadde til rådighet, var krevende, men noe vi ønsket å få til da vi var opptatt av å bevare visjonen til byrået. Ved hjelp av god planlegging, klarte vi å produsere et produkt som levde opp til skissen, fortsetter produsent Christer Dyngeland.

Ble plukket opp av pressen

Stuntet, som ble filmet over tre dager ble godt lagt merke til på Festplassen. Flere nysgjerrige forbipasserende kikket inn på direktøren i det han jobbet og de dristigste tok turen inn på kontoret for en prat. Bergensavisen fikk også med seg begivenheter og skrev følgende om stuntet:

«Med kullsvarte omgivelser blir det nesten litt science fiction over det opplyste glassburet. (…) Også Hanne Alver Krum innrømmer gjerne at det til tider har føltes rart «å sitte på utstilling» disse dagene. «Når vi nå har valgt å åpne en «filial» på Festplassen, er det fordi vi ønsker å vise at vi har ingenting å skjule, forklarer Hanne, leder for markedsavdelingen i Sbanken». Og med et totalt gjennomsiktig «banklokale» holder markedssjefen ord.»

Andre involverte

L

Linn-Therese Vigsø-Holsen

Leder merkevare i Sbanken

H

Hanne Alver Krum

Leder markedsavdelingen i Sbanken

I

Inger Lise Kvalvik

Fagansvarlig digital markedsfører i Sbanken