
Første halvdel av reklamefilmene er produsert i Japan og India, uten at verken den lokale kunden eller byrået visste av filmene skulle bli en del av et norsk reklamekonsept.
– Ideen er å gi en liten forsmak på hvor eksotisk og forfriskende annerledes film fra disse landene er. Det gjør vi ved å importere den lokale reklamen. Ved siden av de norske reklamefilmene skiller dette seg veldig godt ut, og vekker forhåpentligvis lysten til å se mer langfilm fra sør, sier Pål Høyer-Andreassen, kreatør i Anorak.
– Det har vært veldig gøy å hente inn filmene fra blant annet byråer i Japan og India. Resultatet er annerledes, og ganske sikkert med en av de lengste krediteringslistene noen sinne på et reklamekonsept, sier Lars Holthe, kreatør i Anorak.
Knippet av annerledes reklamefilmer vises allerede på Oslos kinoer, og vil rulle under festivalen.
Ida Johannessen, markedsjef i Film Fra Sør, er klar i sin dom.
– Vi falt for ideen med det samme vi fikk den presentert. Det har vært en glede å jobbe med et velsmurt og profesjonelt maskineri i Anorak: lydhøre for forandringer, men likevel med fokus på den opprinnelige, kunstneriske idéen.
Film fra Sør er Norges største filmfestival, og feirer i år 25-årsjubileum i 2015. Dette feirer festivalen med det største filmprogrammet noensinne. I år kan festivaldeltagerne velge mellom 84 filmer fra Asia, Latin-Amerika og Afrika.
Involverte byråer

Anorak