Anorak melder kulde i Redd Barnas julekampanje 

Hva som står på gradestokken, forteller ikke hele historien om hvor hardt kulden biter på barn i krigs- og kriseområder. Dette er innsikten bak årets julekampanje for Redd Barna, signert Anorak NoA.

IDLIB SYRIA 1120

Varm et barn gjennom vinteren, oppfordrer julekampanjen, som skal rekruttere fastgivere til Redd Barnas arbeid i krigs- og kriseområder i ulike deler av verden.

– Ubehaget ved å fryse er noe alle som bor i Norge lett kan relatere til. Men mange vet ikke hvor kaldt det kan bli også i land med store nødhjelpsbehov lenger sør, sier, Linn Clausen, Senior rådgiver kampanje i Redd Barna.

Oppdraget ble gitt til Anorak NoA, der kreatørkvartetten Sebastian Pandonis, Stein Simonsen, Hauk Brochmann og Frederik Feiler forklarer innfallsvinkelen slik:

– «Føles som»-funksjonaliteten i værtjenester korrigerer bare for effekten av rent meteorologiske forhold som vind og luftfuktighet, men for barn i krigs- og kriseområder er det mange andre ting som bidrar til at kulden biter ekstra hardt, og som gjør det Redd Barnas fastgivere bidrar til av tepper og varme klær, enda mer kjærkomment. For eksempel er det sånn at på en liten kropp, utgjør overflatearealet en større andel av samlet kroppsmasse enn hos en voksen, og dermed øker varmetapet. I tillegg vet vi at kuldefølelsen forsterkes av psykososiale forhold, som traumer, vedvarende dårlig søvn og det å gå og være livredd over tid, noe som dessverre er hverdagen for mange barn i krigs- og kriseområder.

Gatebarn

Redd-barna_spot-1_035_v3.mp3
Last ned

Flyktningleir

Redd-barna_spot-2_035_v3.mp3
Last ned

Jordskjelv

Redd-barna_spot-3_030_v3.mp3
Last ned

Andre involverte

L

Linn Clausen

Senior rådgiver kampanje i Redd Barna

O

Oda Høydal

Kkampanjerådgiver i Redd Barna

M

Maya Vedeld,

Seniorrådgiver kommunikasjon i Redd Barna