
Det kreative teamet på Anorak som står bak kampanjen er Pål Høyer Andreassen og Magnus Høgberg Hansen.
– Helt siden Westerdals har Fretex vært en av de kundene vi har drømte om å få jobbe med. Og etter å ha fulgt deres reklame-historie av fantastiske kampanjer, var det med ærefrykt at vi begynte på denne oppgaven, sier teamet.
Deg X Fretex handler om å vise hva Fretex gjør, på en ny måte. Slipp-kultur eller såkalte «Drops» er stort i moteverdenen, og det er på mange måter det man gjør når man gir klær til Fretex. Man slipper en kolleksjon. Et begrenset kuraterte utvalg av klær fra deg, som blir tilgjengelig hos Fretex.
– Ved å donere til Fretex kan man faktisk la disse klærne kle noen andre. Sånn sett, så er det å slippe en pose ned i Fretex-boksen litt som å lansere sin egen kolleksjon. Dette gir oss også en god anledning til å snakke om det sosiale arbeidet som grunnen til å kjøre kampanjen, kommenterer Niklas Olsen, planner i Anorak, om det kreative uttaket.
– Bacon, med Eivind Landsvik på regi og Audun Lyngholm Wittenberg som produsent og har gjort en utrolig jobb under vanskelige forhold og virkelig fått denne jobben til å skinne. Pål Laukli kastet seg også inn i jobben og ga still-bildene et tilsvarende løft, og deres engasjement har vært uvurderlig, sier teamet.
Alle kan lage sin egen slippfilm
Navet i kampanjen er en aktiveringløsning hvor alle enkelt kan lage sin egen slipp-film. Man trenger bare å laste opp ett eller flere bilder og skrive navnet sitt, så lages en 15 sekunders film. Filmen publiseres på Fretex sin Instagram-kanal hvor man tagges og enkelt kan dele posten videre.
Rådgiver Rune Roalsvig supplerer:
– Bakgrunnen er at Fretex hadde behov for å få flere til å handle klær hos dem. For å få til det, var Fretex avhengig av å øke bevisstheten om hvilken skattekiste av klær en Fretex-butikk faktisk er. For i motsetning til hva mange kanskje tror, så finner man masse fine plagg av høy kvalitet på Fretex. Klærne kommer bare fra noen som ikke har bruk for dem lenger. For vi har alle klær som vi sjelden bruker, som ikke passer eller som rett og slett ikke kler oss lenger.
Involverte byråer

Nøkkvi Thorsteinsson
Motion
Rune Roalsvig
Rådgiver
Silje Strømmen
Rådgiver
Ellen Hilleren
Prosjektleder
Ronny Donberg
Formgiver
Eivind Landsvik
Regissør
Andreas Bjørseth
Filmfotograf
Pål Laukli
Fotograf
Mathias Ingvoldstad
Fotoassistent
Ohlogy Music Supervision
Kristina Nordbæk
PR og pressestrategi
Andre involverte
Kristin Hareide
Ansvarlig hos kunde
Hilde Kjønstad
Ansvarlig hos kunde
Trine Gjermundbo
Ansvarlig hos kunde
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2021 Integrert
-
Gullblyanten 2021 Aktivering