ANTI og AKER gjør Chuck Norris arbeidsløs
Bruce Lee-rival og meme-fenomen Chuck Norris har blitt 81 år gammel. Nå ser det ut til at han har funnet sin arvtager til å utføre verdens tøffeste jobb.
AKERs kampanje lanseres med en to minutter lang reklamefilm på TV 2, før den fortsetter med bred dekning og høyt trykk på analoge, digitale og sosiale kanaler. I filmen demonstreres det på eventyrlig vis hvordan Chuck løser verdensproblemer på sin måte, hvorpå han tar turen for å se hvordan etterfølgeren AKER velger å gjøre det.
– I AKER utfordrer vi oss selv på å tenke nytt rundt hvordan vi kan løse fremtidens utfordringer, og dette konseptet passet nettopp det budskapet, sier Anja Johansen i AKER. – Humor er et dristig virkemiddel for å få oppmerksomhet, ikke minst når vi snakker om et så viktig tema.
Chuck eller ingenting
Med seg på laget har de ANTI, som etter en byråkonkurranse i våres slo knockout på konkurrentene. – Vi gikk høyt ut i pitchen og ba om en ide som skulle bryte med forventningene og være umulig å ignorere, sier Anja Johansen. – Det var ingen som kom i nærheten av ANTI, og for oss var Chuck eller ingenting.
Det er kreative ledere i ANTI, Christian Hygen og Per Erik Jarl som står bak ideen.
– Når AKER sier ja takk til verdens tøffeste jobb, var det naturlig å spørre hvem som hadde denne jobben før dem? Ingen er jo tøffere enn Chuck Norris, som har oppnådd kultstatus på nettet som umenneskelig barsk. – Men selv legender pensjonerer seg, så da var det naturlig at AKER tar over stafettpinnen, sier det kreative teamet.
Coronaproduksjon
Filmen er produsert av Motion Blur, med regissør Espen Sandberg og produsentene Nina Lorentzen og Espen Horn. Den er tatt opp i Norge og i USA, og noen av verdens beste VFX miljøer har bidratt til å gi filmen et storslagen innpakning. Med innreiserestriksjoner til USA, måtte opptaket av Chuck Norris i USA foregå over link, uten at det ble opplevd som en begrensning av verken kunde, byrå eller produsenter.
Andre involverte
Mikael Windelin
VFX Produsent
David Wilson,
Filmfotograf
Pål Ulvik
Filmfotograf
Jens Christian Fodstad
Klipp
Kjetil Haugen
Online
Jean-Clément Soret (Company 3)
Grade
Johannes Ringnes
Musikk
Anja Johansen
Vice President, Brand & Marketing i Aker