Siden 2011 har etterspørselen og distribusjonen til Hoka vokst raskt. De lette løpeskoene med de marshmallow-lignende sålene er blitt vanlig å se på alt fra løpebaner til festivaler og arbeidsplasser.
De som står bak den norske Hoka-suksessen, Carl-Jørgen Nordberg og Elling Balhald, har bygget Hokas interesse fra start, og ser hvordan den har skutt fart de siste årene.
– Vi ser stadig mer til Hoka, både i butikk og i sosiale medier, og vi som jobber med distribusjonen merker økt etterspørsel fra både forhandlere og kunder.
Nå lanserer de et nytt samarbeid sammen med skidronningen Therese Johaug som får distribusjon i Sport 1 og Anton Sport -butikker over hele landet.
Bygger innholdsplattform for løpeinteresserte
For å bygge kjennskap og interesse rundt Mach 4 Johaug Edition, har RUN og Hoka samarbeidet med ANTI Hamar, for å utvikle en kampanje som vil bli vist på TV og i digitale flater i desember.
– Det finnes vel ikke noe annet skomerke som det blir snakket like mye om som Hoka om dagen. Med base i Hamar har Calle og Elling bygget en imponerende markedsposisjon sier Kjetil Wold, strategisk rådgiver i ANTI Hamar. – Nå skal vi ta eierskap til det digitale økosystemet og samtalene som handler om sko, livsstil og trening. Da hjelper det selvsagt at Therese Johaug kommer med sin egen sko-modell avslutter Wold.
ANTI Hamar har også utviklet design og digitalt økosystem til Run.no, et løpenettsted som skal hjelpe brukerne til å få bedre kjennskap og kunnskap om Hoka-produkter.
– Hoka-fans er kunnskapstørste og ganske nerdete iblant. På Run.no finner de siste nytt om Hoka-modeller og intervjuer med en rekke større influensere og sportsprofiler som Tiril Eckhoff og Therese Johaug, sier Tor Hernan Floor, rådgiver og kundeansvarlig på prosjektet.
På sikt er målet at RUN skal bli en innholdsplattform for løpeinteresserte, der man i tillegg til produktinformasjon, også kan lese relevante fagartikler og portrettintervjuer.
– Vi skal satse på godt content som treffer løpeinteresserte og iblant arrangerer vi eksklusive løpe-eventer. Det er bare å melde seg opp på nyhetsbrevet, avslutter Nordberg.
Involverte byråer
Involverte
Carl Jørgen Nordberg
Ansvarlig hos kunde
Cecilie Stien
Ansvarlig hos kunde
Pernille Ski Torp
Ansvarlig hos kunde
Ola Korbøl
Ansvarlig hos kunde