Atelier i ny drakt

Kunstplattformen Atelier skal satse internasjonalt i ny visuell drakt fra Bielke&Yang.

Atelier har hatt en svært god vekst i 2021. De skal nå å hente mer kapital for å styrke teamet og ta en større posisjon i Norge, og satse i utlandet. Tidligere i år ble Atelier sammen med syv andre oppstartselskaper valgt ut til å delta på Innovasjon Norge sitt eksportprogram, «Kreativ teknologi ut i verden», som skal hjelpe selskapene med å satse internasjonalt.

– Vi er godt fornøyd med utviklingen vår de siste årene, men samtidig er det veldig mye mer vi skal utrette. Med hjelp fra Innovasjon Norge skal vi ta vårt første sprang ut i verden med oppdatert visuell identitet, sier sier gründer og daglig leder i Atelier, Christian von Hanno.

Atelier gründerne Christian von Hanno Ruben Steinum Markus Eckbo Endresen og Mikael Hegnar Foto Atelier
Atelier-gründerne: Christian von Hanno, Ruben Steinum, Markus Eckbo Endresen og Mikael Hegnar. Foto: Atelier

Vil spre glede og engasjement for kunst

Von Hanno er godt fornøyd med den nye identiteten som er utviklet av Bielke&Yang.

– De har en interesse og forståelse av kunstfeltet som kommer tydelig frem i arbeidet. Vår nye visuelle drakt lar oss formidle kunst og kunstnere på en mer levende og engasjerende måte, samtidig som kunsten blir tatt på alvor. Vårt mål er å gjøre kunsten mer tilgjengelig for folket, og da er måten vi formidler på helt sentralt, sier han

BY Atelier identitet skisser implemtering 020
BY Atelier identitet skisser implemtering 018
Atelier iphone 12 03 2021
BY Atelier identitet skisser implemtering 010
Ny Atelier logo

Anne-Stine Bae, prosjektleder i Bielke&Yang forteller at det å løfte frem kunsten og kunstnerne også står designbyrået nært i sitt arbeid.

– Vi har hele tiden hatt et ønske om å løfte frem kunstnerene og kunsten på en mer inspirerende og leken måte, og vi har laget et rammeverk for dette. I tillegg har vi ønsket å lage et større, levende og fargerikt univers man ønsker dykke ned i og ta del i. Kunst trenger ikke være skummelt, og vi har jobbet mot å tilgjengeliggjøre, trigge nysgjerrighet, spre glede og engasjere ved hjelp av distinkt og særegen typografi, en større fargepalett, ny logo, et nytt symbol, knapper, ikoner og bevegelse, sier Bae,

Gründer-team fra norske byråer

Gründerne bak Atelier er kjent fra byråer som Eggs, Trigger og Reodor, i tillegg til å ha med anerkjente personer fra kunstmiljøet som styreleder i NBK, Ruben Steinum og billedkunstner Mikael Hegnar. Teamet tror nå på et langsiktig samarbeid med Bielke&Yang for visuell kommunikasjon.

– I tett samarbeid med teamet i Atelier har vi kartlagt både behov og muligheter - og jobbet ut en rik verktøykasse som gir mye spillerom for implementering på tvers av alle kanaler. Vi er alle over gjennomsnittet interessert i både kunst og innovasjon, og vi har kjøpt og oppdaget kunst med Atelier. Så dette har vært en fornøyelse fra start, og vi ser frem i mot videre samarbeid, sier Bae i Bielke&Yang.

Om Atelier

Atelier er en digital plattform som gir kunstinteresserte tilgang på det store mangfoldet av kvalitetskunst som skapes i kunstneres arbeidsrom. Tjenesten åpner for at profesjonelle kunstnere kan invitere til visning og salg på nett og direkte fra sine atelier. Som kunstinteressert kan man oppdage og kjøpe kunst, se hvor atelierene ligger i kartløsningen, kontakte kunstnere direkte, og se kunsten på veggen hjemme med AR-funksjonen i appen. Atelier er tilgjengelig som iOS-app og på atelier.as.

Involverte byråer

Bielke yang logo

Bielke&Yang