– Svinekjøtt er det kjøttslaget vi spiser mest av i Norge, og det er det mange gode grunner til. Vi ønsket oss en kampanje med glimt i øyet som minner folk om at svinekjøtt er en saftig, mør, mager og rimelig råvare som er tilgjengelig hele året, forteller Mariann Sletten, marketingsjef i MatPrat.
Folk sier mye rart om grisen
Kampanjen lanseres med filmer som skal gå på TV gjennom året.
– Folk sier mye rart om grisen. Man kan ha et svin på skogen, det kan være grisekaldt ute, man kan kjøre som et svin eller kjøpe seg en grisedyr veske. Språket er rett og slett en litt negativt ladet måte å bruke svin på, mens mat er en god måte å bruke svin på. Vi bestemte oss derfor for å la ting som blir sagt om grisen danne utgangspunktet for det kreative konseptet, snu litt på det og gjøre det om til noe humørfylt og positivt, forteller kreatørene Helena Egeland og Anna Gjendem i Anorak.
Kampanjefilmen er produsert av produksjonsselskapet Pravda, og regissør Mikkel Sandemose.