Best i test til fotball

WAL og Dr. Oetker utførte forskningseksperiment i forkant av fotball-EM.

Stillbilde til thumb4

Uten noen form for sponsoravtale under fotball-EM prøvde vi å finne en måte å skape relevans for Dr. Oetker. Mange spiser mat i løpet av en fotballkamp, men mange retter kan betegnes som «blikktyver». Og i fotballens verden så smaker taklinger, finter og mål aller best når det faktisk skjer, reprisen smaker ikke like godt. Teorien vår tilsa at pizza er den beste maten til fotballkamp, men uten et bevis forble det kun en påstand.

Sammen med Magga&Anders og selskapet Conversionista, tok vi i bruk tredjegenerasjons Pro-eyetracking-briller levert av Tobiii for en såkalt okulomotorisk analyse, også kalt visuell sporingsanalyse.

Brillene som ble brukt, og som koster sånn cirka 350 000kr, er utstyrt med sensorer, infrarødt lys og kamera, som gir et helt nøyaktig førsterespons perspektiv. Testen ble utført på 12 testdeltagere. Respondentene ble bedt om å spise mat mens de så på fotballkamp i fem minutter. Testen ble gjennomført i et rom som ble rigget til en naturlig tv-stue med sofa, stuebord og tv plassert i en lik setting som man ville hatt i et vanlig hjem. Rommet var avstengt med kun testpersoner, slik at spising og tv-titting foregikk uten ytre påvirkning. Deltakerne gjennomførte testen uten å vite testens hensikt i forkant. Resultatene ble så sendt til Stockholm og analysert av to uavhengige forskere hos eyetracker-leverandøren Tobii.

Dr. Oetker fikk testet seg mot folkefavoritten taco, men også sushi, grillmat og reker. Dr. Oetker vant hver eneste kamp og stod igjen som soleklar gruppevinner.

Statistikk

Involverte byråer

Phd norge logo
PHD Mediebyrå
S

Ståle Westby

Strategy & Planning Director

S

Sindre Johansen

Advisor

N

Nina Birkeland

Video / Audio Manager

A

André Skoog

Digital Manager

Andre involverte

E

Even Brandeggen

Head of Marketing Dr. Oetker

R

Rosanna Elahi

Brand Manager Dr. Oetker

A

Anette Christoffersen

Brand Manager Dr. Oetker