Brandlab bak konsept og profil for Skiskytter-VM

Når skiskytterne nå begynner markedsføringen av VM i Oslo 2016, er det med drahjelp av merkevareplattform og visuell profil fra Brandlab.

47074 7ed58 original
47077 bcdc2 original
47080 bb0cd original
47083 ff862 original
47086 6fb18 original
47089 3a811 original
47092 e5d79 original
47095 12976 original

Arrangørselskapet for Skiskytter-VM 2016, med tidligere verdensmester i hopp Per Bergerud og tidligere toppalpinist Astrid Lødemel i spissen, har for lengst tatt fatt på planleggingen av arrangementet.

– Vår ambisjon er å lage verdens beste Skiskytter-VM, fastslår de.

Heldags idrettsfest

Bergerud forteller at de har vært opptatt av å tenke nytt for å finne en arrangementsform som kan engasjere et bredt publikum, få dem ut av TV-stolen og opp på arenaen. Til å hjelpe seg med dette valgte de design- og merkevarebyrået Brandlab.

– Vårt innsiktsarbeid i samarbeid med Brandlab har avdekket at publikum i dag forventer mer og andre ting enn idrettspublikum gjorde før. De ønsker en helhetlig opplevelse med aktiviteter utover selve konkurransene og et mangfoldig mat- og drikketilbud av høy kvalitet. Vårt mål er derfor å lage en idrettsfest som varer hele dagen, først i Kollen, så i byen. Det skal vi få til gjennom tett samarbeid med Oslo kommune, våre sponsorer, frivillige, offentlige tjenester og byens næringsliv, sier Bergerud.

Fest, fart og presisjon

Konsulent Jon Haukaas i Brandlab forteller at byrået i utformingen av den visuelle identiteten har lagt vekt på å reflektere det som er sportens særpreg.

– Skiskyting handler om å kombinere det fysiske og det mentale, vise kraft og styrke i sporet og så full konsentrasjon og presisjon på standplass. Vi ønsket å lage en moderne og tydelig visuell identitet som uttrykker denne dualiteten, sier Haukaas.

Han forklarer at kontrasten i ordbildet refererer til kontrasten i sporten. Den fete skrifttypen i kursiv og grafiske elementer som banelinjer, bidrar til å signalisere fart og sport, spenning og adrenalin. De mørke blåtonene skal uttrykke kraft og drama, mens magenta-fargen symboliserer energi, eksplosivitet og fest. Symbolet i logoen er moderne og stilrent, og skal fange øyeblikket og dramatikken i sporten, men også energien og festen du opplever på et Skiskytter-VM.

Heier på Oslo

– Det har vært inspirerende å jobbe med Skiskytter VM 2016 og å få være en del av spleiselaget som skal bidra til at «verdens vinterhovedstad» får gjennomført et fantastisk VM. Som samarbeidspartner gjør vi en stor del av jobben som dugnad, sier Haukaas.

Han påpeker at Brandlab er opptatt av å heie på Oslo, og viser til kundelisten. I tillegg til Skiskytter VM 2016 AS jobber byrået med VisitOSLO, og i 2011 jobbet de med Ski-VM.


Involverte byråer

Brandlab