Dekker Brunch-bordet med Mills Kaviar

Fullfører McCann og Babusjkas kaviar-epos med 80-sekunders reklamefilm.

Mills Alene om Smaken 1

I 2018 lanserte Mills slagordet «Alene om smaken» via McCann (rip), Babusjka, regissør Thomas Anker og ikke minst en liten «earworm» av et mannskor – signert Ohlogy og Goran Obad. Men førsteklasses råvarer er bare halve historien om hvorfor Mills er alene om smaken. Nå er del 2 klar.

– Vi har alltid holdt filmen til Adam Billyeald, Jørgen Lauré og resten av McCann høyt. Så det var med en viss æresfrykt at vi sa ja til å lage oppfølgeren, sier Markus Ivan Johansson i Brunch.

Tok med foreldrene i pitsj

Ettersom byrået bak 2018-kampanjen ikke lenger finnes, inviterte Mills 3-4 utvalgte byråer til en mini-pitsj.

– I tillegg til lang erfaring med kategorien og gode tanker rundt oppgaven, overbeviste Brunch oss med en kanskje i overkant ærlig tilnærming. De tok nemlig med seg foreldrene sine i pitsjen, sier Silvija Langøen, fagsjef kommunikasjon i Mills.

– Mills utfordret oss på å «arrangere en date». Så etter noen dype samtaler om oppgaven, gikk vi for full pott og arrangerte en «dagen derpå-lunsj» der også foreldrene våre dukket opp. Det var et tveegget sverd så klart. Ingen skryter av oss som dem, men de var også var dønn ærlige om alt Mills lurte på. Noen hadde til og med tatt med seg fotoalbum, sier Markus Ivan Johansson, daglig leder og kreatør i Brunch.

Et helt år med håndverk, på 80 sekunder

Den nye filmen starter der den forrige sluttet: på bryggekanten, og forteller historien om håndverket, menneskene og tiden det tar for å lage skikkelig god kaviar. Babusjka og regissør Thomas Anker ønsket å lage oppfølgeren allerede i 2018. Da de fikk sjansen fem år senere, var målet at filmen ble så lik i form og rytme, at den kunne slås sammen til én lang. Den drømmen har nå gått i oppfyllelse.

Mills Brunchx
Mills og Brunch Oslo.
Mills Alene om Smaken 3
Det røkes.
Mills Alene om Smaken 4
Det luktes.
Mills Alene om Smaken 2
Bak Mills Kaviar ligger et helt år med håndverk.

– Vi samlet i stor grad sammen det samme teamet med regi og fotograf Runar Sørheim i spissen. Brødrene Karlsen sto for locations og fant masse fantastiske ansatte som ble med. De lokale på Husøy bidro med overnatting, locations, båter og statisteri, samt kanskje verdens beste produksjonsassist, Knut, pensjonert rektor på Husøy skole. Fantastisk god prosess med en fremoverlent gjeng, sier produsent Håkon Sørensen.

For lanseringen av «Alene om smaken 2.0» er de to filmene satt sammen til en 80-sekunder som skal gå på TV og Kino.

45 sek
80 sek