Den beste julegaven sitter og scroller på KF

Ruters nye julekampanje skal minne folk på at de selv er den gaven venner og familie virkelig ønsker seg mer av.

Adshel1

Men vage avtaler om å «møtes snart», har jo de fleste allerede. Derfor måtte vi gjøre noe mer enn å bare oppfordre folk til å møtes. Så i kjernen av kampanjen er en tjeneste som gjør det både enkelt og gøy å gi bort et møte til jul.

ruter.no/gave legger du inn hvem du har lyst til å gi en gave, hva dere skal finne på, og velger noen datoer som passer for deg. Mottageren får gaven digitalt, og på julaften kan de åpne den og velge en av datoene som er foreslått. Og vips, så har dere en helt konkret avtale om å gjøre noe akkurat dere to liker å gjøre! Tjenesten er gratis og kampanjen oppfordrer folk til å ikke gi bort unødvendige gaver som blir stående bakerst i skapet, men å heller gi bort tid sammen.

– I en tid der alle har mindre å rutte med, og mange kjenner på det økonomiske presset om å gi bort fine gaver, hadde vi lyst til å tilby et alternativ. Denne gaven vil nok ikke erstatte alle gavene under juletreet, men helt sikkert noen. Og kanskje noen velger å gi en julegave til en de ellers ikke har tradisjon for å gi til med denne tjenesten, sier Yvonne Waage, prosjektleder for kampanjen hos Ruter.

Ombord1
MER TID SAMMEN. Årets fineste julegave er mer tid sammen. Pakk inn et helt spesielt møte, oppfordrer Ruter i sin julekampanje. Foto: Anorak NoA
Ombord2
Ombord3
FORELDRE
Perrong 1
Stasjon2

Kampanjen er å se på tvers av kanaler, fra kino og online video, til utendørs i bybildet og inne på kollektivtrafikken. Filmuttakene viser møter som ikke i seg selv er så spektakulære, men som er akkurat det de involverte liker å gjøre sammen – enten det er å danse på stuegulvet, eller bare det å møtes for å «catche opp».

– Kinofilmen handler i sin helhet om to venner som spiser veldig sterk kebab, fordi det er deres greie. Det at venner gjør noe som er «typisk dem» til en julegave, er det vi ønsker at folk bruker tjenesten til å gi bort. Enten det er å oppdatere hverandre på siste sladder, gå på skøyter, se gamle filmer eller hva som helst de liker å gjøre, sier Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen, kreativt team hos Anorak NoA.

Som kronen på verket, har Ruter satt opp en egen julegaveboks på Oslo S, det mest travle knutepunktet av dem alle og selve inngangsporten til byens julehandel. Her kan forbipasserende gå innom og gi bort møter i gaver, og få fysiske gavekort linket opp til gavene de lager.

Popup
Popupinne
Popupkveld

Involverte byråer

Noa ignite norway logo
NoA Ignite Utvikling
N

Natalia Wydra

Front-end

T

Thorstein Ensrud

Front-end

H

Henrik Sissener

Front-end

R

Robert Kolner

Back-end

G

Gabriel Uggla

Design

Andre involverte

Y

Yvonne Waage

Ansvarlig hos Ruter

L

Lisa Steen

Ansvarlig hos Ruter

G

Gro Kirkeby

Ansvarlig hos Ruter