Den beste plassen du aldri har vært?!

For en gangs skyld en overskrift som er helt sann. For du har neppe overnattet i Staysville. Ennå. Men forhåpentligvis får du lyst til det etter å ha lest denne eminente og forlokkende beskrivelsen ment for et vakkert, empatisk og intelligent menneske som deg <3

Selskapet MMKS Eiendom har drevet leilighetshotell i Stavanger i mange år. Men på et tidspunkt (nærmere bestemt på den høyre delen av tidslinjen som går fra The Big Bang og til i dag) innså de at de burde gjøre noe med navnet sitt – og ikke minst samle alle leilighetene under én og samme paraply (mer om paraplyer lenger nede).

Fasett fikk jobben med å utvikle og lansere en flunkende ny merkevare for det nye konseptet – noe som resulterte i (hold deg fast): merkestrategi og identitet, navn, logo og grafisk profil, kommunikasjonskonsept og stemmeleie, nettsider, bookingløsninger og digitale kundereiser, skiltsystemer og merking, kampanjeløp og mediestrategi, annonser og innhold til både tradisjonelle og sosiale medier - med mer. (Som merch! Og karakterer! Og lapper! La oss for all del ikke glemme lappene!! Puh …).

Kort hengende
Kort pute
Kort på seng
Kort samlet
Kort skap

Staysville blir Staysville

– Når man leter etter rom i herberget, enten det er på Booking, Expedia eller Google, står tilbudene i kø, så det å skille seg ut er essensielt for å fange oppmerksomheten til mulige gjester. Vi innså dermed at vi måtte gjøre noe helt spesielt for å stå ut blant hundrevis av generiske tilbydere av overnattinger, sier Aleksander Eikeberg som er strategisk rådgiver og kundeansvarlig i Fasett

– I jakten på den nye merkevarens personlighet, fant vi fort ut at søskenparet som står bak selskapet representerte en helt spesiell serviceinnstilling, gjestfrihet og familiær varme i måten de driftet selskapet og leilighetene på. For bak målet om å skille seg ut lå et genuint ønske om å gi gjestene en opplevelse av å bli tatt spesielt godt vare på – i en leilighet som ikke er deres egen, men som føles sånn.

Det var denne holdningen og gjestfriheten merkevarens identitet ble bygget på, legger kreatør Martine Østrem til:

– Blant hundrevis av navnealternativer bestemte vi oss derfor for det konstruerte navnet Staysville, for i det navnet lå et helt nydelig potensial: Vi kunne utvikle et helt eget univers!

Ut fra dette vokste den visuelle profilen frem, med Vesterbro som teksttypo, og Larken som typografi til logo. Logosymbolet er inspirert av en stor måne over et hustak, og at det også ser ut som et nøkkelhull er selvsagt en ren tilfeldighet. Fargepaletten skulle både skille oss ut og tilføre varme og personlighet.

Instagram post bilde
Logosymbol
Paraply
Skilt

– Personligheten var også litt av nøkkelen (pun intended!) i både identiteten og kommunikasjonskonseptet. Vi jobbet mye med Staysvilles tone of voice, altså måten merkevaren snakker på, for målet var at Staysville skulle oppleves helt annerledes enn andre (les: kjedelige) overnattingssteder. Vi skapte en verden med karakterer (heisan Wee Klein, Sir Lookalot og Aunt Åsta), som hadde vært innom Staysville i løpet av de siste ti millioner år, og lot flere av disse komme med tips og anekdoter til våre gjester. Og sørget for at den særegne tonaliteten gjennomsyret all kommunikasjon, fra web, via innsjekkingsrutiner, til små easter eggs i leilighetene, forteller kreatør Morten Ek.

Konseptet ble så rullet ut i gjestekommunikasjonen – både i det fysiske rommet i og rundt leilighetene, og ikke minst i de digitale treffpunktene. Nye nettsider ble utviklet, og annonser og innhold for både tradisjonelle og sosiale medier ble lagd.

Web mobil
Web samlet

Fornøyde som få

Tilbake sitter en storfornøyd og stolt kunde, som i disse dager dermed kan ønske nye og gamle gjester velkommen til sitt nye Staysville; et leilighetshotell som i dag teller 16 leiligheter fordelt på 3 bygg i Stavanger.

– Å jobbe med Fasett har vært som å finne en forretningspartner mer enn en tjenesteleverandør. Allerede fra vårt første møte hjalp de meg med å definere ideene jeg hadde på hjertet, men ikke kunne sette ord på. Steg for steg formet vi 'Staysville', en merkevare jeg er utrolig stolt av å stå bak, forteller daglig leder og selvutnevnt «borgermester» i Staysville, Kevin Stani.

Totebag
Typofarger
Visittkort

Og byråpartneren er minst like fornøyd.

– Dette har på alle måter vært et fornøyelig sted å få bygge og flytte inn i. Utviklingen av dette fine, lille leilighetsuniverset vi har kalt Staysville har vært både en enormt spennende branding-, design- og kommunikasjonsoppgave i seg selv. Og i all ubeskjedenhet: et bevis på det gode som kan komme ut av tett og tillitsfullt samarbeid mellom kreative og satsningsvillige mennesker som trigger hverandre på den rette måten, sier strategisk rådgiver og kundeansvarlig i Fasett, Aleksander Eikeberg.

Se mer av caset her.

Andre involverte

K

Kevin Stani

CEO & Mayor of Staysville

T

Tanaz Stani

COO & Chief of welcomeness