Dent Crush tar vareprøve-opplevelsen til et nytt nivå


Som i mange andre kategorier har pastillkategorien fått medfart under pandemien, som en naturlig følge av at folks forbruksmønstre har endret seg. Når Brynild skulle lansere en ny smak for Dent Crush, ønsket de å benytte anledningen til å skape litt ekstra oppmerksomhet og få fart på hele pastillkategorien igjen.

Image1
Image2
Image3
Image4
Image5
Image6

Som i mange andre kategorier har pastillkategorien fått medfart under pandemien, som en naturlig følge av at folks forbruksmønstre har endret seg. Når Brynild skulle lansere en ny smak for Dent Crush, ønsket de å benytte anledningen til å skape litt ekstra oppmerksomhet og få fart på hele pastillkategorien igjen.

– Sampling er veldig viktig for å trigge prøving og gjenkjøp. Det er også viktig i å stimulere vareprat for å være top of mind, spesielt i en så tøff kategori som pastillkategorien, sier Oda Kristin Pedersen, produktsjef for pastiller i Brynild.

Dent Crush har som målsetning å svare på begge disse utfordringene i en aktivitet på Norges mest besøkte togstasjoner de neste to ukene. Det var mediebyrået Zenith som fikk oppgaven med å finne en kreativ løsning på kampanjebriefen fra Brynild:

– Vi var i dialog med flere medier, men det var JCDecaux som trakk det lengste strået med deres engasjement og idé. Det var viktig for oss å få til en løsning som svarer på målsetningene og utfordringene som kunden har, gjerne løst på en kreativ og innovativ måte som gir et godt samspill med forbrukeren. Det var derfor ingen tvil om at dette var løsningen vi ville anbefale, sier Victoria Mastervik, prosjektleder i Zenith.

Inspirert av de meget underholdende Rube Goldberg-maskinene, kom JCDecaux opp med løsningen; en maskin som på underholdende vis frakter en pakke Dent Crush til en heldig mottaker. JCDecaux har designet, bygget og utviklet den unike vendingmaskinen i samspill med Brynild, mediebyrået Zenith og reklamebyrået Atyp.

Underholdning er nøkkelen

– Hele universet til Dent Crush er lekent og pastillen er en spennende smaksopplevelse som gir både nytelse og underholdning, sier Oda Kristin Pedersen i Brynild.

– Underholdning er stikkordet for å få i gang varepraten. Vi kunne delt ut langt flere vareprøver hvis vi ville med tradisjonell sampling, men det er viktig for oss å få i gang varepraten på en spennende måte. Det er vi helt trygge på at denne løsningen gjør, fortsetter Pedersen.

En maskin bygget for roadshow.
Rube Goldberg vendingmaskinen skal først stå en uke på Oslo S, og deretter en uke på Nationaltheatret togstasjon.

– Det har kommet flere ønsker om å bruke den både eksternt og internt etter kampanjen, så den skal få glede mange også etter endt kampanje, avslutter Pedersen i Brynild.

Stolt over jobben

– Gjennom et år pitcher vi veldig mange avanserte ideer som krever utvikling og «skreddersøm» for hver enkelt kunde. Men! Litt for få annonsører våger å satse på dette, sier Innovate-ansvarlig i JCDecaux, Stian Stark Husby.

– Her har vi en kunde som har engasjert seg veldig og som ser verdien i å lage noe unikt. Vi har jobbet med denne i over tre måneder nå, og vi er utrolig stolte av resultatet. Personlig elsker jeg slike utfordringer, og samarbeidet med folkene i Brynild har vært en fryd, avslutter Stark Husby i JCDecaux.

Dette er noe kundeansvarlig i Zenith, Siri Johannessen stiller seg bak:

– Det er dette som gjør Brynild til en virkelig morsom og givende kunde å jobbe med, da de alltid er engasjerte og åpne for ideer. Som JCDecaux sier har dette vært en lengre prosess, og vi er veldig fornøyde med resultatet!

Involverte byråer

JCDecaux
S

Silje Kjellevold Wathle

Zenith
S

Siri Johannessen

V

Victoria Mastervik

L

Liv Titlestad

Atyp 223
Atyp
M

Marius Jensen

K

Kine Sæthern