«Det regner ikke inne hos oss»

TRY med sommerkampanje for KODE i Bergen.

Norge Kode 2021 v27 Play Billboard 1
Norge Kode 2021 v27 Play Spectacular 1

Denne sommeren hadde KODE, kunstmuseene i Bergen, en god grunn til å være ekstra synlige. Fra 16. juli til oktober 2021 er de vertskap for et eksklusivt utvalg av den verdenskjente kunstneren Paul Cézannes malerier, utlånt av The Courtauld i London.

I tillegg til å ha den tredje største Munch-samlingen i verden, å være selve sentrum for Nicolai Astrups malerier og åsted for flere verdenskjente verk fra både norske og utenlandske kunstnere, var KODE en av de store kunstattraksjonene denne sommeren.

Og et spennende alternativ for alle dem som gjerne besøker museer når de er i utlandet i ferien:

– Verkene til Cézanne er i Norge for første gang, og er en gyllen mulighet for Norgesferierende nordmenn til å få den kontinentale følelsen midt mellom de syv fjell. I den forbindelse ønsket vi å reklamere litt ekstra, sier Haakon Thuestad, kommunikasjonsdirektør i KODE.

– Det var også et poeng for oss å vise frem et tverrsnitt av det vi kan by på og derfor valgte vi en kampanje med et bredt og folkelig budskap. Det er ikke alle som kjenner Cézanne, eller kjenner igjen kunsten hans. Budskapet vårt var derfor rettet mot ferierende nordmenn generelt, sier Thuestad.

Det kreative konseptet tok utgangspunkt i faktumet at det regner mye i Bergen, og at det derfor med all sannsynlighet kom til å regne en dag i Bergensferien – en god mulighet til å trekke inn under KODEs tak:

– KODE ønsket å ha kunsten i sentrum og vise glimt av flere forskjellige verk fra samlingene sine. I tillegg ville de gå bredt ut til alle som ferierte i Bergen, og ikke bare kunstinteresserte. Derfor kombinerte vi «kunsten i sentrum» med innsikten om at «det regner en del i Bergen», forteller kreatør i TRY Råd, Sondre Gogstad. Sammen med makker David Leithe, tok de for seg kunstverkene og tilførte en dose Bergen: – Det er jo en forholdsvis enkel idé, men som blir morsom fordi det plutselig begynner å lyne og tordne inni verdenskjente malerier. Noen av maleriene, som for eksempel «Aften på Karl Johan» av Edvard Munch og «Bjerk i storm» av J. C. Dahl er jo i utgangspunktet litt dystre og så blir de bare enda mørkere med lyn og torden, til sammen blir det så mørkt og usannsynlig at man trekker på smilebåndet, sier Gogstad.

Filmsnuttene ble vist i sosiale medier, som kontekstuell reklame og på flater utendørs i Oslo.

Involverte byråer

Frame
TRY
S

Siri Nilsen Ahmer

Innholdsprodusent

T

Tord Tungesvik

Innholdsprodusent

S

Synnøve Vindheim Svardal

Rådgiver

Involverte

H

Haakon Thuestad

Kommunikasjonsdirektør, KODE

A

Anette Basso

Kommunikasjonsrådgiver, KODE

L

Line Daatland

Direktør for samling og utstillinger, KODE