Ditt DrømmeCruice

I begynnelsen av 2010 debuterte Stena Line Norge med sin egen side på Facebook, og fikk ganske raskt nærmere 5000 tilhengere

2097 78e13 original

I begynnelsen av 2010 debuterte Stena Line Norge med sin egen side på Facebook, og fikk ganske raskt nærmere 5000 tilhengere. Men så stoppet det opp. Og som mange andre debutanter i sosiale medier måtte Stena Line Norge finne svar på: Hva skal vi bruke dette nye verktøyet til?

Oppgaven:
Stena Line ønsket å få flere av gjestene som tilhengere på sin Facebook-side for å kunne engasjere og involvere dem i å lage fremtidens cruisetilbud for Stena Saga. Oppgaven gikk altså ut på å skape en FB-aktivitet som gik ut over å markedsføre Stenas eksisterende cruisetilbud: Vi skulle få gjestene til å komme med ønsker og forslag til fremtidige cruise.

Innsikt:
Like barn leker best!
Stena Line har en stor og lojal gruppe med entusiastiske gjester. Erfaring viser at de mest vellykkede cruisene er de hvor man lykkes med å samle gjester med en felles interesse eller lidenskap. Det være seg Elvis, ABBA, Melodi Grand Prix eller noe helt annet. Stena Line ønsket at så mange gjester som mulig kom med forslag som kunne hjelpe dem med å lage nye og spennende tilbud om bord.

Løsningen:
Løsningen ble konkurransen «Ditt DrømmeCruise» hvor gjestene selv kunne lage et cruise og bestemme alt som skulle skje om bord. For å vise at vi mente alvor, lovte vi å gjennomføre det mest populære forslaget som kom inn. Vinneren med det beste forslaget ble Kaptein på sitt eget drømmecruise, og kunne invitere 1000 av sine nærmeste Facebook-venner på gratis cruise.

Konkurransen:
Hele konkurransen foregikk på Stena Line sin Facebookside. Det ble utviklet en egen applikasjon der deltagerne enkelt kunne «designe» sitt eget drømmecruise ved å gi det navn og profilbilde, samt bestemme hva som skulle skje om bord. Deltagerne valgte sin favorittmeny, sin drømmedrink og satt sammen spillelister på Spotify.

Deltagerne kunne også invitere et mannskap på 9 personer blant sine Facebookvenner, og gi dem egne «maritime» titler. Dette mannskapet kunne hjelpe kapteinen med rekruttering av stemmer, og ble belønnet med «VIP-opphold» på cruiset dersom de vant. Hvert opprettet cruise hadde også en egen kommentarvegg der kaptein, mannskap og andre kunne kommentere det aktuelle cruiset. (Mannskap som ikke gjorde jobben sin kunne bli satt i land av Kapteinen.)

Ettter den første forslagsrunden valgte en jury ut 6 finalister basert på originalitet, innhold og gjennomførbarhet. Disse finalistene måtte samle inn flest mulig stemmer til sitt eget cruise i løpet av finaleperioden. Man kunne følge finalen på en egen kampanjeside der finalistene hadde fått i oppgave å lage sin egen videoapell. Det ble også laget individuelle nettannoser som promoterte de seks finalecruisene.

Mediamiks/plassering:
I tillegg til en egen applikasjon på Facebook, ble det vist nettannonser på bla. VG, Spotify og Facebook. Det ble benyttet printannonser i VG, takbuer på buss/trikk, promofilm på kino med tilhørende sampling av miniflyers, samt radiospot for Spotify som tok utgangspunkt i lytterens egen musikksmak. Stena Line promoterte også kampanjen i terminalen med plakater, og på skjermer om bord og miniflyers i lugarene.

Involverte byråer

87032 eb28c original

NORD DDB