– Vi forstår hvor vanskelig det kan være å tenke på sparing når man konstant blir fristet av nye produkter og gode tilbud. På en morsom måte ønsker vi å fortelle folk at noen ganger er det kanskje aller lurest å ikke kjøpe noen verdens ting, sier merkevare- og markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde.
Valentines Day, Halloween og ikke minst, Black Friday: De siste årene har Norge importert flere og flere kjøpefester fra den andre siden av dammen, noe som gjør enda vanskeligere å la kortet ligge i lomma.
– Det er liten tvil om at nordmenn flest handler mer enn vi trenger. Selv om tilbudene kan være gode så er det ikke sikkert man egentlig trenger noe nytt, da kan det være smart å spare i stedet.
Man kunne «kjøpe» gratis-produktet Ingenting™ i Spare-appen, i pop-up shop og i butikkjeden Ting – slik at man heller kunne sette penger på sparekonto. I tillegg til selve produktet besto kampanjen av filmer til TV og sosiale medier, utendørs og print. Ingenting™ fikk også sin egen nettbutikk på ingentingshop.no.
– Vi laget et begrenset antall esker til pop-up shop og bankkonterer, og mange sikret seg Ingenting-esker i løpet av de siste ukene. Men det viktigste er jo at vi alle blir litt beviste på å kjøpe litt færre unødvendige ting.
Kampanjen er laget av TRY, Thea Hvistendal og Einar Film står for filmene, APT står for 3D og nettside, mens TRY selv står for pakkedesign.
Reklamefilm 45 sekunder
Reklamefilm 15 sekunder
Reklamefilm 15 sekunder
Casefilm
Involverte byråer
TRY
TRY Apt Digitalbyrå
Einar Film & Fortellinger Filmproduksjon
Verdens Sterkeste Mann Musikk
Uhørt AS Etterarbeid
Andre involverte
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2017 Pakningsdesign
-
Gullblyanten 2017 Integrert