Dustete kampanje til unge elsparkesyklister

JCP PRAD med kampanje for trafikksikkerhetsorganisasjonen Ung i trafikken.

Pressebilde Ung i trafikken

Ung i trafikken deltar i forskningsprosjektet Ungspark, som skal kartlegge mobilitetsvaner blant ungdom i ni kommuner for å få kunnskap om hvordan elsparkesykkelen har fått plass i de unges hverdag. Forskningsprosjektet er ledet av Transportøkonomisk institutt i samarbeid med ni kommuner, Ruter og Statens Vegvesen. Da Ung i trafikken fikk tilskudd fra Stiftelsen DAM til å lage videoinnhold for å påvirke ungdom til tryggere elsparkesykkelatferd, ble oppdraget vunnet av PR- og reklamebyrået JCP PRAD.

– JCP PRAD pitchet en morsom videokampanje til oss, som vi tror kan trenge gjennom støyen på sosiale medier og få unge til å tenke seg om to ganger før de gjør noe de ikke burde på elsparkesykkel, sier prosjekt- og kampanjeansvarlig Liv Marie Bendheim fra Ung i trafikken.

Hver film har fokus på én av tre typer farlig adferd: kjøring i ruspåvirket tilstand, kjøring med mer enn én person på sparkesykkel og uoppmerksom kjøring. I filmene møter vi tre dustete karakterer, spilt av kjendis og influencer Aleksander Sæterstøl, kjent fra Paradise Hotel, Sofa og God Kveld Norge.

– Det finnes ikke noe mer dustete enn folk som på død og liv skal kjøre elsparkesykkel sammen, på fylla eller uten å følge med. Derfor ville vi lage noe som bare sa det som det var, så folk kan slutte å være duster på elsparkesykkel, forteller kreatørene Christian Kruse og Victoria Allan.

Involverte byråer

Andre involverte

L

Liv Marie Bendheim

Prosjekt- og kampanjeansvarlig, Ung i trafikken

S

Stig Eid Sandstad

Daglig leder, Ung i trafikken