En banebryter innen fornybar energi

Aneo er et resultat av et partnerskap mellom TrønderEnergi og energiinvestor HitecVision, og er et nytt nordisk fornybarkonsern. Den splitter nye merkevaren har blitt til gjennom et tett samarbeid med Scandinavian Design Group (SDG).

Aneo cover

SDG har bistått i utviklingen av visuell identitet og implementering, inkludert merkevare- og kampanjekommunikasjon på tvers av konsernets selskaper.

En pionér

– Aneo er en svært ambisiøs og handlekraftig organisasjon som fortjener å bli ansett som en pionér i deres kategori, sier Nick Bilmes, strategidirektør i SDG.

– Kategorien er preget av purpose-drevne energiselskaper som i ulik grad evner å male et bilde av en grønnere fremtidsutopi. Aneos tilnærming er annerledes. Kraften i merkevaren ligger i selskapets holdning til det som skal realiseres; investeringskraft, innovasjonskraft, entreprenørkraft og gjennomføringskraft. Dette er merkevaren som har dårlig tid. Det er rett og slett ingenting som kan stå i veien for at målet skal nås.

Aneo KF 2
Aneo KF 3
Aneo KF 4
Aneo KF 6
Aneo KF 7
Aneo KF 8
Aneo KF 10

– Ved å bevisstgjøre nordiske energibrukere i bedrifter og husholdninger om fordelene knyttet til Aneos løsninger for energiomstilling, vil det kunne bidra til at den nødvendige energiomstillingen blir raskere og enklere for kunder og samfunn, sier Eli Flakne, merkevaresjef i Aneo. – Da vi kjørte en betalt byråkonkurranse for å sikre oss en god partner på merkevare og design, falt valget på SDG. Særlig på grunn av en helhetlig konsepttankegang, samt en meget spennende og nyskapende designtilnærming, fortsetter Flakne.

Fremoverlent og varm identitet

– Aneo er en gavepakke av en kunde, mener kreativ leder i SDG, Thomas Ramskjell Larsen. – Det skal letes lenge etter et selskap med så mye driv og modighet. I tillegg har deres beslutningsdyktighet gjennom prosjektet sikret at vi sammen har nådd ambisiøse lanseringsfrister. Løsningen i seg selv er som alltid et resultat av en tydelig strategi. Den gir klare signaler om fart og vilje til gjennomføring. Tydelige typografiske grep, som kan minne om revolusjonsestetikk, brukes i kombinasjon med mer lekne elementer for å sikre en fremoverlent, men samtidig varm, visuell identitet.

Aneo KF 11
Aneo KF 12
Aneo KF 13
Aneo KF 14
Aneo KF 16
Aneo KF 17

Tett samarbeid

SDG-designeren Nicholas Kulseth har vært involvert i utvikling av identiteten og er ansvarlig for digital design i prosjektet. – Vi har hatt et tett samarbeid med Tieto Evry og Netlife på implementering av merkevaren på nettsiden. Min rolle har vært å sikre at opplevelsen av merkevaren ivaretas hele veien til mål. Med en så ambisiøs tidslinje på kun tre måneder, var tillitt mellom kunden og SDG avgjørende for å få til alt vi hadde planlagt. Nettsiden er allerede nå lansert, og vi jobber med videreutvikling av design, brukeropplevelse og identitet. Resultatet så langt er vi svært fornøyd med.

– Vi er stolte over jobben SDG har levert, og gleder oss til å ta fatt på salgsarbeidet som ligger foran oss. Nettsiden er lansert og vi opplever allerede mye interesse, avslutter Flakne.

Aneo KF 18
Aneo KF 19
Aneo KF 20
Aneo KF 21
Aneo KF 22
Aneo KF 23
Aneo KF 24

Involverte

E

Eli Flakne

Merkevare- og sponsorsjef Aneo

H

Hans Martin Medgård

CEO Høst Group