«Life is what happens while you’re busy eating hamburgers», eller det var hvertfall noe i den duren. I denne flunkende nye merkevarekampanjen fra McDonald’s har en rekke helt vanlige øyeblikk i restaurantene fått lov til å ta førersetet. For det er jo det helt vanlige som er selve livet, tross alt.
– De færreste redder verden mens de er på McDonald’s, men man skal ikke se bort ifra at selv James Bond ville tatt turen innom på en helt vanlig dag. For livet er ikke en storslagen actionfilm hvor helten redder verden i siste sekund, men heller en serie med små hendelser som til sammen blir til noe mye større – nemlig et helt liv. Og det er stort sett disse helt hverdagslige, men også viktige, øyeblikkene McDonald’s får lov til å være en del av når noen besøker dem, forklarer Aleksander Steinsvik, konsulent i NORD DDB.
Nærmere 30 fortellinger
Det kreative teamet bak kampanjen, Linus Hjellström og Pia Ølstad, utdyper:
– Vi har sittet mye på McDonald’s og observert folk. Vi fant på historier om dem, prøvde å se for oss hva som foregikk inni hodene deres og begynte å skrive dem ned. Det har vært innmari gøy å ta disse fortellingene og gjøre dem om til reklame, til sammen har vi laget uttak av nærmere 30 stykker. Blant dem fire filmer til tv, ti radiospotter og tilsvarende til sosiale medier.
Filmene til TV og kino er produsert av Bacon med Jakob Marky og Kasper Häggström på regi.
Til sosiale medier er det produsert egne filmer in-house i NORD DDB, både med tekstuelle og visuelle fortellinger fra Maccern.
– McDonald’s skal være et sted for alle og folk besøker oss i ulike situasjoner. Det å være åpen fra tidlig til seint, i by og langs vei, for store og små gjør at det også utspiller seg små historier og hendelser hos oss. Et glimt av hverdagen eller høytiden til folk. Vi er et sted hvor folk møtes for å skravle, spise og henge. Gjennom denne kampanjen forteller vi noen av disse små historiene som Nord DDB har skrevet ut, kanskje er ikke alle helt sanne, men vi håper folk vil kjenne seg igjen i dem. Historiene blir tatt ut tilpasset ulike mediekanaler for å møte det komplekse medielandskapet vi opererer i, og vi håper de gode historiene kan gi et glimt av både ro og smil om munnen, avslutter Mari Husby, markedssjef i McDonald’s.
Spotter til podcast og radio er produsert av Både Og med Eskil Paus på regi, og med Mariann Hole sin stemme får man lyttet til fortellingene som om de er små lydbøker.
Filet-o-fish
Drivethrough
Julebitching
Involverte byråer

Gro Marwold
Prosjektleder
Julie Tveiten
Digital rådgiver
Daniel André Antonsen
Intern filmproduksjon
Kasper Häggström
Regi
Jakob Marky
Regi
Øystein Dyb
Produsent
Benjamin Loeb
Foto
Markus Tangre
Klipp
Christian Olsson
Musikk
Andre involverte
Mari Husby
Ansvarlig hos McDonald's
Mette Vonen
Ansvarlig hos McDonald's
Henriette Johnsen
Ansvarlig hos McDonald's
Line Glimsdal
Ansvarlig hos McDonald's
Hege Bergland
Ansvarlig hos McDonald's