En liten del av mange fortellinger fra Maccern

En kampanje som tar utgangspunkt i de små og store dramaene som til enhver tid utspiller seg på McDonald’s.

«Life is what happens while you’re busy eating hamburgers», eller det var hvertfall noe i den duren. I denne flunkende nye merkevarekampanjen fra McDonald’s har en rekke helt vanlige øyeblikk i restaurantene fått lov til å ta førersetet. For det er jo det helt vanlige som er selve livet, tross alt.

2 Mc Donalds Fortellinger Brettunderlag 1 KF
2 Mc Donalds Fortellinger Brettunderlag 2 KF

– De færreste redder verden mens de er på McDonald’s, men man skal ikke se bort ifra at selv James Bond ville tatt turen innom på en helt vanlig dag. For livet er ikke en storslagen actionfilm hvor helten redder verden i siste sekund, men heller en serie med små hendelser som til sammen blir til noe mye større – nemlig et helt liv. Og det er stort sett disse helt hverdagslige, men også viktige, øyeblikkene McDonald’s får lov til å være en del av når noen besøker dem, forklarer Aleksander Steinsvik, konsulent i NORD DDB.

Nærmere 30 fortellinger

Det kreative teamet bak kampanjen, Linus Hjellström og Pia Ølstad, utdyper:

– Vi har sittet mye på McDonald’s og observert folk. Vi fant på historier om dem, prøvde å se for oss hva som foregikk inni hodene deres og begynte å skrive dem ned. Det har vært innmari gøy å ta disse fortellingene og gjøre dem om til reklame, til sammen har vi laget uttak av nærmere 30 stykker. Blant dem fire filmer til tv, ti radiospotter og tilsvarende til sosiale medier.

Filmene til TV og kino er produsert av Bacon med Jakob Marky og Kasper Häggström på regi.

Til sosiale medier er det produsert egne filmer in-house i NORD DDB, både med tekstuelle og visuelle fortellinger fra Maccern.

– McDonald’s skal være et sted for alle og folk besøker oss i ulike situasjoner. Det å være åpen fra tidlig til seint, i by og langs vei, for store og små gjør at det også utspiller seg små historier og hendelser hos oss. Et glimt av hverdagen eller høytiden til folk. Vi er et sted hvor folk møtes for å skravle, spise og henge. Gjennom denne kampanjen forteller vi noen av disse små historiene som Nord DDB har skrevet ut, kanskje er ikke alle helt sanne, men vi håper folk vil kjenne seg igjen i dem. Historiene blir tatt ut tilpasset ulike mediekanaler for å møte det komplekse medielandskapet vi opererer i, og vi håper de gode historiene kan gi et glimt av både ro og smil om munnen, avslutter Mari Husby, markedssjef i McDonald’s.

Spotter til podcast og radio er produsert av Både Og med Eskil Paus på regi, og med Mariann Hole sin stemme får man lyttet til fortellingene som om de er små lydbøker.

Filet-o-fish

1.mcdonalds_podkast_fish_o_filet_e3_30s.mp3
Last ned

Drivethrough

2.mcdonalds_podkast_drive_through_e3_30s.mp3
Last ned

Julebitching

3.mcdonalds_podkast_jule_bitching_e3_30s.mp3
Last ned

Involverte byråer

Bacon 2 logo
Bacon Filmproduksjon
K

Kasper Häggström

Regi

J

Jakob Marky

Regi

Ø

Øystein Dyb

Produsent

B

Benjamin Loeb

Foto

M

Markus Tangre

Klipp

C

Christian Olsson

Musikk

Andre involverte

M

Mari Husby

Ansvarlig hos McDonald's

M

Mette Vonen

Ansvarlig hos McDonald's

H

Henriette Johnsen

Ansvarlig hos McDonald's