Bama ville bruke sunnhets-momentumet i januar til å motivere folk til å spise mer grønt. Istedenfor å inspirere til 5 om dagen gjennom tradisjonelle oppskrifter, ble løsningen «The Souperheroes», en kolleksjon supersupper med utgangspunkt i grønnsakenes iboende egenskaper.
– Folk vet at grønnsaker er sunt. Men, de vet kanskje ikke hva næringsinnholdet kan bidra til. At tomaten, som inneholder vidundermiddelet Lykopen, er bra for potensen, er bare et av mange eksempler, sier kreatørene Pål Jespersen og Oskar Bringager.
At suppenes egenskaper skulle være førende for valg av ingredienser, var for Bama en ny måte å tenke oppskrifter på. I tett samarbeid med Lise Finckenhagen og ernæringsfysiologer begynte derfor den møysommelige eksperimenteringen med ulike grønnsakskombinasjoner, med fokus på næringsinnhold, farger, konsistenser og smaker.
Det måtte også tas hensyn til europeiske krav om næringsinnhold i forhold til helsepåstand, som gjorde puslespillet enda mer komplisert. Det ble laget supper for hud, tenner og skjelett. Og for dagen derpå, blodtrykk og før/etter trening. For å nevne noen.
Alle fikk sin egen identitet med farge og navn, og ble lansert daglig gjennom januar i sosiale medier og på tvers av diverse andre kanaler.
Involverte byråer
Creuna
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2017 Håndverk