Et friskt pust i havvindindustrien

Den norske logistikkleverandøren NorSea står sammen med belgiske Parkwind og danske Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) bak det nye selskapet, og disse aktørene kom til Fasett for å få hjelp til å etablere en egen merkevare for det nye vindkonsortiet.

Full identitet, med navn, logo og visuell profil, hjemmesider og lanseringskampanje tok Fasett ansvaret for. Bemerkelsesverdig og positivt differensierende var blant ambisjonene som kom fram tidlig i prosessen.

Et navn blir til

– Etter flere idérunder som genererte nesten 600 alternativer, eliminerte vi antallet ned til en shortlist med tre navn, og ut fra denne listen, etter å ha gjort en rekke stresstester for å sjekke at navnet virkelig hadde livets rett, ble vi omsider enige, forteller kreatør/tekstforfatter i Fasett, Morten Ek.

– Hvordan skulle vi få et flunkende nytt havvindselskap til å bli et frisk pust blant konservative industrigiganter? Svaret lå i lufta.

Si hei til Blåse!

I tillegg til den åpenbare vindreferansen er en blåse også en flytende bøye, og den (i internasjonal sammenheng) unike å-en ga motion designerne i Fasett fine animasjonsmuligheter og gjorde det enklere å knytte norske assosiasjoner til selskapet.

Så snart navnet var på plass begynte utviklingen av logo, den visuelle identiteten, nettsider og innhold.

– En svevende drage eller en bølgende flokk med stær kan få oss til å tenke på lekenhet, letthet og optimisme, og logoen og grafikken er inspirert av nettopp denne lekenheten. Grafikken illustrerer energien i vinden, og i tillegg kombinerte vi strukturen og kontrollen i skrifttypen Akkurat med en levende og leken illustrasjon av bokstaven å, legger digital designer Birgithe Cecilie Solstrand til.

Blaase identity posts
Blaase logo
Blaase typography

Fargepaletten er inspirert av det stadig skiftende været langs norskekysten. Den består hovedsakelig av nyanser av grått og blått, som gjenspeiler det typiske grå og regnfulle været, men antyder også en blå himmel som minner oss alle om en lysere fremtid.

– Vi ønsket også å tilføre varme og menneskelighet til profilen, forteller kreatør/AD Tormod Aasland, og fortsetter:

– For å skille oss ut i denne bransjen, blant aktører som nesten utelukkende viser bilder av vindturbiner til havs, valgte vi å fokusere mer på hvordan vinden påvirker naturen og brukerne av den grønne energien, samt den bærekraftige energien den produserer. Derfor ble mennesker og dyr viktige elementer i Blåses fortelling, både på nettsider og i øvrig kommunikasjon.

Blaase fargepalett

– Når alt dette var på plass kunne vi utvikle lanseringskampanjen for Blåse, og vi tok tak i essensen i dette naturproduktet: vinden. For alle andre enn brettseilere og drageflygere er vind stort sett forbundet med jakke, lue eller slitsomme sykkelturer. Men vi hadde lyst til å vise gleden over vind som blir brukt til å lage grønn strøm, så på enkleste måte viste vi hvordan mennesker og dyr koste seg i vinden, samtidig som vi hintet om hvordan Blåse skal bidra til energiomstillingen, avslutter en fornøyd Aleksander Eikeberg, Strategisk rådgiver / kundeansvarlig i Fasett.

Blåse ble lansert i Dagens Næringsliv, Stavanger Aftenblad, Finansavisen og LinkedIn, samt på ulike havvindkonferanser i midten av mai.

Vel blåst, alle sammen!

Linked In square 1
Linked In square 2 1

Andre involverte

U

Ulf Rosenberg

Ansvarlig hos Blåse

O

Oliver Routhe Skov

Ansvarlig hos Blåse

V

Vedran Horvat

Ansvarlig hos Blåse