Fairtrade er en internasjonal merkeordning, som har til hensikt å hjelpe bønder og arbeidere i fattige land gjennom handel. Fairtradebyen Bergen og Fairtradehovedstaden Oslo bidrar gjennom faste innkjøpsavtaler og arrangerer også den årlige Fairtrade-uka i uke 42, i samarbeid med Fairtrade Norge og reklamebyrået Mvh.
– Oslo kommune handler årlig for rundt 36 milliarder kroner. Vi må bruke den innkjøpsmakten vi har som offentlig innkjøper til å dra i riktig retning, sier Guro Hildre, rådgiver i Utviklings- og kompetanseetaten.
Adshel i Oslo. Gatekunst i Bergen.
Målet med Fairtrade-uka er å inspirere innbyggerne til å velge Fairtrade, så synlighet og tilstedeværelse i bybildet var viktig. Byenes innbyggere fikk Fairtrade-blomster og -bananer på vei til jobb, delt ut av kommunenes egne representanter, mens utendørs-løsningene krevde sine egne tilpasninger:
– Bergen har klare restriksjoner for utendørsreklame, så her valgte vi å lene oss på byens stolte gatekunsttradisjon. Det ble et flott verk av gatekunstneren Barnslig, som skal pryde kjøpesenteret Sundt til godt ut i desember. Den som vil nyte verket i garantert tørre omgivelser, kan se digitale versjoner på storskjerm på Bergen Storsenter, sier Eirik Sjo Engen, rådgiver i Mvh.
Arbeidet med kampanjen viser Fairtrades samlende kraft. I tillegg til representanter fra Fairtrade Norge og kommunene selv, har en rekke næringslivsaktører deltatt med egne initiativer.
– Det aller viktigste vi ønsket å formidle i år, er at et lite kjøp kan ha stor betydning. Og at du ved å velge Fairtrade, også velger å bidra til en mer rettferdig verden, avslutter Håkon Sageng Carlin i Mvh, en av kreatørene bak kampanjen.
Involverte byråer
Håkon Sageng Carlin
Kreatør
Martine Andersen
Kreatør
Merete Valseth
Prosjektleder
Eirik Sjo Engen
Rådgiver
Involverte
Hilde Elise Vie
Gatekunstner
Guro Hildre
Rådgiver i utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune
Thomas Bryde
Seniorrådgiver i seksjon for næring og landbruk i Bergen kommune
Kari Deraas
Rådgiver, Fairtrade Norge