Kjør forsiktig er navnet på en ny opplysningskampanje fra Volvo og Trygg Trafikk. Den setter søkelyset på dødsfall i trafikken og oppfordrer sjåfører til å kjøre forsvarlig. Kampanjen er utviklet og gjennomført av JCP PRAD, blant annet gjennom to filmer, radioreklame og en fysisk installasjon. Kampanjens hovedgrep er å bruke sko som et emosjonelt virkemiddel, for å illustrere at bak hvert tall i statistikken er en historie om et menneske som ble revet bort.
– Noen ganger får man jobbe med kampanjer som føles ekstra viktig, og dette har absolutt vært en sånn jobb. De fleste av oss tenker nok at en bilulykke ikke er noe som vil ramme en selv, men sannheten er at det kan ramme hvem som helst. Helt vanlige liv med relasjoner, hobbyer og drømmer, sier kreatørene i JCP PRAD, Hanna Sverdrup og Christian Kruse.
I forbindelse med Trygg Trafikks årlige trafikksikkerhetskonferanse ble det bygget en 4,5 meter bred og 2,7 meter høy mørk vegg med 113 par sko. Ideen er hentet fra Norsk vegmuseum på Hunderfossen, som også har en vegg av sko for å illustrere dødsfall i trafikken.
– Vi tror skoene kan si mye om en person, og at dette derfor er en tankevekkende og følelsesmessig sterk måte å formidle budskapet på, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norge.
Hovedbudskapet i kampanjen er Kjør forsiktig. Dette er et uttrykk mange sier til folk de er glad i, og derfor noe vi tror mange vil kjenne seg igjen i, mener Cecilie Bryner, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
– Det å be noen om å kjøre forsiktig er både en kjærlighetserklæring og en oppfordring om å være en ansvarlig sjåfør. En som kjører rusfritt, tilpasser farten etter forholdene og følger med på veien, sier Bryner.
Blant de sterkeste innslagene er en film med en pårørende til to av dem som mistet livet i trafikken i fjor. Det unge kjæresteparet Ingvild Reinaas Bjørshol (20) og Emil Myhre Marienborg (20) omkom i en trafikkulykke på vei hjem fra Trysil i påsken i fjor. Emils far, Jan-Tore Marienborg, representerer familiene i den følelsesladede filmen.
– Det er tung og alvorlig materie å jobbe med, men resultatet har blitt veldig fint og verdig. Det er utrolig sterkt å høre Emils far snakke om sønnen, og forhåpentligvis kan det bidra til at flere tenker seg nøye om i trafikken, sier rådgiver i JCP PRAD, Kristoffer Reppen.
40års krise
Date utendørs
Alene hjemme
Involverte byråer
Hanna Sverdrup
Kreatør
Martin Pira
Rådgiver
Jannicke Smevik Hoff
Prosjektleder
Hege Svendsberget
Produksjonsleder
Nicolai Gundorff Asmussen
Regissør
Tonje Rolland
Innspillingsleder
Alexander Herlev Christoffersen
DOP
Dovydas Miliauskas
B-foto
Kristian Holten
Lysmester
Ruben Slettevoll
Opptakslyd
Salima Jobarteh
Kostyme / rekvisitter
FTE Locations Location
TMLS Grade
Dagslys Lys
Storyline Studios Kamera
Andre involverte
Henrik Juel
Communications Consultant Volvo Cars Norge
Ida Bryhni
Marketing Manager Volvo Cars Norge
Erik Trosby
Kommunikasjonssjef Volvo Cars Norge
Cecilie Bryner
Avdelingsleder Trygg Trafik
Silje Kristine Hansen
Spesialrådgiver Trygg Trafik