Ett par sko for hver trafikkdrepte

Til en ny opplysningskampanje har Volvo og Trygg Trafikk brukt 113 par sko – ett for hvert menneske som mistet livet på norske veier i fjor. Kampanjens idé og gjennomføring er gjort av JCP PRAD.

Trygg Trafikk

Kjør forsiktig er navnet på en ny opplysningskampanje fra Volvo og Trygg Trafikk. Den setter søkelyset på dødsfall i trafikken og oppfordrer sjåfører til å kjøre forsvarlig. Kampanjen er utviklet og gjennomført av JCP PRAD, blant annet gjennom to filmer, radioreklame og en fysisk installasjon. Kampanjens hovedgrep er å bruke sko som et emosjonelt virkemiddel, for å illustrere at bak hvert tall i statistikken er en historie om et menneske som ble revet bort.

– Noen ganger får man jobbe med kampanjer som føles ekstra viktig, og dette har absolutt vært en sånn jobb. De fleste av oss tenker nok at en bilulykke ikke er noe som vil ramme en selv, men sannheten er at det kan ramme hvem som helst. Helt vanlige liv med relasjoner, hobbyer og drømmer, sier kreatørene i JCP PRAD, Hanna Sverdrup og Christian Kruse.

I forbindelse med Trygg Trafikks årlige trafikksikkerhetskonferanse ble det bygget en 4,5 meter bred og 2,7 meter høy mørk vegg med 113 par sko. Ideen er hentet fra Norsk vegmuseum på Hunderfossen, som også har en vegg av sko for å illustrere dødsfall i trafikken.

– Vi tror skoene kan si mye om en person, og at dette derfor er en tankevekkende og følelsesmessig sterk måte å formidle budskapet på, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norge.

Hovedbudskapet i kampanjen er Kjør forsiktig. Dette er et uttrykk mange sier til folk de er glad i, og derfor noe vi tror mange vil kjenne seg igjen i, mener Cecilie Bryner, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

– Det å be noen om å kjøre forsiktig er både en kjærlighetserklæring og en oppfordring om å være en ansvarlig sjåfør. En som kjører rusfritt, tilpasser farten etter forholdene og følger med på veien, sier Bryner.

Blant de sterkeste innslagene er en film med en pårørende til to av dem som mistet livet i trafikken i fjor. Det unge kjæresteparet Ingvild Reinaas Bjørshol (20) og Emil Myhre Marienborg (20) omkom i en trafikkulykke på vei hjem fra Trysil i påsken i fjor. Emils far, Jan-Tore Marienborg, representerer familiene i den følelsesladede filmen.

– Det er tung og alvorlig materie å jobbe med, men resultatet har blitt veldig fint og verdig. Det er utrolig sterkt å høre Emils far snakke om sønnen, og forhåpentligvis kan det bidra til at flere tenker seg nøye om i trafikken, sier rådgiver i JCP PRAD, Kristoffer Reppen.

40års krise

Volvo_tryggtrafikk_40aars_krise_113pers_25s.mp3
Last ned

Date utendørs

Volvo_tryggtrafikk_date_utendors_113pers_30s.mp3
Last ned

Alene hjemme

Volvo_tryggtrafikk_alene_hjemme_113pers_25s.mp3
Last ned

Involverte byråer

95769 9dfb8 original
JCP PRAD
H

Hanna Sverdrup

Kreatør

M

Martin Pira

Rådgiver

J

Jannicke Smevik Hoff

Prosjektleder

H

Hege Svendsberget

Produksjonsleder

N

Nicolai Gundorff Asmussen

Regissør

T

Tonje Rolland

Innspillingsleder

A

Alexander Herlev Christoffersen

DOP

D

Dovydas Miliauskas

B-foto

K

Kristian Holten

Lysmester

R

Ruben Slettevoll

Opptakslyd

S

Salima Jobarteh

Kostyme / rekvisitter

Fte locations norge as logo

FTE Locations Location

Tmls studios logo

TMLS Grade

Bilde 25 04 2024 klokken 11 40

Dagslys Lys

41131 52b7c original

Storyline Studios Kamera

Andre involverte

H

Henrik Juel

Communications Consultant Volvo Cars Norge

I

Ida Bryhni

Marketing Manager Volvo Cars Norge

E

Erik Trosby

Kommunikasjonssjef Volvo Cars Norge