Eventyrfabrikken blir til Funplays

I konkurranse med et flertalls nordiske byråer, fikk Superblaise oppgaven med å utvikle merkevaren Funplays.

01 funplays logo

Eventyrfabrikken (Busfabriken i Sverige) er et av Nordens største og mest besøkte lekelandkjeder. Selskapet ble kjøpt opp av private equity i 2020 og er i en ekspansiv fase der planen er å etablere 4-6 nye lekeland årlig. De har til nå operert med ulike navn og logoer i ulike land. Dessuten har IT-systemer vært for lite integrert og ikke oppfylt gjestenes forventninger til bestilling av billetter og bursdagsfester, og oppfølging før og etter besøk. Med de ambisiøse vekstplanene i Norden og Nord-Europa, sammen med utarbeidelsen av en ny merkevareplattform med en ambisiøs visjon og tydelige kundeløfter, ble behovet for å endre navn og utvikle en ny visuell identitet veldig tydelig.

Norsk byrå fikk det prestisjefylte oppdraget

Den 9. mars skjer det offisielle navnebyttet og den visuelle forandringen på de svenske aktivitetssentrene. I de påfølgende ukene kommer tilsvarende endringer til Danmark og Norge. Oppdraget med det nye formspråket og tonaliteten i kommunikasjonen, gikk til det norske byrået Superblaise, som etter hard konkurranse med et flertalls nordiske byråer gikk seirende ut.

02 funplays keywords
03 funplays logo varianter
04 funplays manifest
05 funplays payoff
06 funplays stickers
07 funplays colors
08 funplays values
09 funplays typography

Happiness that lasts

Kortversjonen av merkevarestrategien definerer Funplays som et familieaktivitetssenter, der man skal ha det gøy og være aktiv for å kunne oppleve «Happiness that lasts». Dette ga grunnlaget for en omfattende navneprosess der mange kriterier skulle oppfylles, blant annet juridisk registrerbarhet i mange europeiske land, samt tilgang til attraktive domener. Etter en grundig og god prosess, ble det full jubel da Patentstyret kunne bekrefte særpreg og varemerkeregistrering av FUNPLAYS.

Særpreg, relevans og skalerbarhet

Med navnet på plass startet arbeidet med å utvikle den visuelle identiteten. Her var det særlig tre ting som var viktig, nemlig å skille oss fra våre viktigste konkurrenter, nå en bredere målgruppe og skape en rik og fleksibel profil som kan tas ut i digitale flater, samtidig som den skal implementeres på sentrene uten å endre selve innholdet i aktivitetssentrene.

Resultatet ble en leken logo, en fargesterk fargepalett med sterkt eierskap til lilla, samt et stickersunivers som treffer bredt. I tillegg utviklet vi en helt særegen tone of voice som tillater stor kreativitet i alle flater, både internt og mot kunder.

10 funplays physical
11 funplays So Me
12 funplays So Me activities
12 funplays tone of voice
13 funplays So Me activity
14 funplays employees
15 funplays physical 2
16 funplays tshirt

Administrerende direktør i Funplays, Claus Skovfoged, er svært fornøyd med resultatet.

– Superblaise har fanget identiteten vår perfekt med et lekent og fleksibelt formspråk, en humoristisk grunntone og en tøff stil. Hos oss på Funplays skal alle føle seg vel, ha det gøy og tørre å utvikle seg, både som besøkende og medarbeider. Følelsen skal kunne oppsummeres med ett ord: Funtastic!

Navnet og den nye profilen lanseres ofiisielt den 9. mars i forbindelse med åpningen av Norges største aktivitetssenter i Hyllinge i Sverige. Se mer på funplays.com.

Se Funplays Caset på våre nettsider på https://superblaise.no/arbeid-... eller les mer om prosessen på https://superblaise.no/artikke...

Involverte byråer

12002058 845836428866212 5806054333737862033 n
Superblaise
S

Sara Pallesen

Kreativ leder

K

Kristofer Haugvik

Senior designer

L

Lovise Rem Follesø

Kreatør og tekstforfatter

M

Michelle Wilson

Designer

Identio Identitetsstrategi
A

Anniken Fjelberg

Rådgiver